آندومتریوز تخمدان

علائم ابتلا به این بیماری چیست؟

علائم و نشانه های ابتلا به این بیماری بسیار دامنه گسترده ای دارند و همچنین ممکن است این بیماری بدون علامت اتفاق بیفتد. برخی از علامت های شایع این بیماری عبارتند از:

• سقط جنین مکرر
  • قاعدگی دردناک
  • احساس درد شدید بعد از رابطه جنسی .
  • احساس درد شدید در زیر شکم یک یا دو هفته قبل از قاعدگی .
  • خون ریزی زیاد در زمان قاعدگی ، خون ریزی در خارج از زمان قاعدگی ، لکه بینی .
  • احساس درد شدید هنگام دفع ادرار و مدفوع در زمان قاعدگی
  • احساس درد در لگن در زمان قاعدگی که با مصرف قرص و داروهای مسکن و… تسکین نمی یابد.
  • کیست تخمدان و کیست لگن
  • کیست هایی که با مصرف دارو از بین نمی روند
  • نازایی

دقت شود که بیماری های زنان ممکن است علائم بسیار مشابه و نزدیک به همی داشته باشد، لذا هنگامی که بیمار یک یا چند علامت از علائم فوق را مشاهده کند باید فورا نزد پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند چرا که ممکن است احتمال وجود آندومتریوز تخمدان داده شود. که در این صورت باید اقدامات نهایی جهت تشخیص قطعی آندومتریوز انجام گیرد .

تشخیص  آندومتریوز تخمدان

چند راه برای تشخیص قطعی آندومتریوز تخمدان وجود دارد که عبارتند از:

• سونوگرافی واژینال
  • لاپارسکوپی
  • معاینه لگن توسط پزشک متخصص زنان و زایمان

عوامل ابتلا به آندومتریوز تخمدان

تاکنون دلیل اصلی ابتلا به بیماری آندومتریوز تخمدان مشخص نشده است اما برخی عوامل وجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند که عبارتند از :

• عامل وراثتی و ژنتیکی : معمولا اشخاصی که در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آندومتریوز تخمدان قرار دارند .
  • افزایش سن : با بیشرفت سن زن خطر ابتلا به آندومتریوز تخمدان نیز افزایش می یابد. ناگفته نماند که آندومتریوز تخمدان ممکن است در هر بازه سنی اتفاق بیفتد .
  • عدم بارداری : زنانی که باردار نشده اند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری اندومتریوز تخمدان قرار دارند .
  • قاعدگی : اگر از قاعدگی های طولانی یا بسیار کوتاه یا آغاز قاعدگی در سنین پایین یا چرخه قاعدگی نامنظم رنج می برید ، توصیه می شود که حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا این موارد باعث افزایش خطر ابتلا به آندومتریوز تخمدان می شوند .

منبع:

www.mawdoo3.com

برخی از خدمات دکتر موسی زاده متخصص زنان و زایمان عبارتست ازسرطان رحم

زایمان طبیعی

زایمان سزارین

درمان ناباروری

IVF

لاپاراسکوپی

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .