افزایش کیفیت تخمک

در صورتی که قصد بارداری دارید احتمالاً درباره افزایش کیفیت تخمک شنیده اید. حتماً می دانید که قبل از بارداری باید از مکمل های خاصی استفاده گردد. این مورد در زنانی که بالای ۳۵ سال سن دارند و قصد بارداری دارند، بیشتر حائز اهمیت است. در ادامه مقاله با ما باشید تا به راه های مختلف بهبود کیفیت تخمک بپردازیم.

مشکل ناباروری به دلیل تخمک ناقص

گاهی فرد به دلیل ناسالم بودن تخمک نمی تواند باردار شود. برای این افراد از روش های اهدای تخمک ، درمان ناباروری با IVF و … استفاده می شود. ولی راهکارهایی برای بهبود سلامت تخمک ها و تخمدان ها وجود دارد. این پروسه شاید نزدیک به سه ماه طول بکشد. در سیکل تخمک گذاری فاکتورهای زیادی بر کیفیت تخمک تاثیر می گذارند. در ادامه به توضیحاتی درباره راه های مختلف بهبود کیفیت تخمک می پردازیم.

افزایش کیفیت تخمک

افزایش کیفیت تخمک

سبک زندگی سالم

زمانی که تخمک در دوره تخمک گذاری شروع به رشد می کند، تحت تاثیر فاکتورهای زیادی قرار می گیرد. هرچه سن فرد افزایش یابد فاکتورهای منفی بیشتر بر تخمک ها تاثیر می گذارد و بنابراین به احتمال بیشتری تخمک غیر طبیعی می شود. ولی راه هایی برای حفظ سلامت تخمک با بالا رفتن سن وجود دارد. برخورداری از یک وزن ایده آل یکی از موارد بسیار مهم است زیرا کمبود وزن یا اضافه وزن بیش از حد، از شانس بارداری می کاهد. ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس، پیاده روی، دویدن آهسته یا تمرینات قدرتی می توانند بسیار مفید واقع شوند.

پرهیز از سیگار، کافئین و الکل

مصرف الکل احتمال بارداری را کاهش می دهد. همچنین نیکوتین موجود در سیگار، تخمک ها را سمی می کند. مطالعاتی که بر روی تاثیر کافئین بر بارداری شده کمی نامشخص است ولی توصیه می شود تا از کافئین هم پرهیز شود. بنابراین تمامی موارد منع در طول بارداری، در دوران قبل از بارداری و تلاش برای آبستن شدن هم باید منع شوند.

مصرف مکمل ها قبل از بارداری

آنتی اکسیدان کوآنزیم Q10  و فولیک اسید و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و E همگی عملکرد تخمک ها را بهبود می بخشند. این مکمل ها کیفیت DNA موجود در تخمک را هم افزایش می دهند.

غذاهای مفید برای تخمک

برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین گزینه می باشد. میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، لبنیات با چربی کامل، آجیل و … همگی برای بدن مفید هستند. استفاده از مواد غذایی ارگانیک می تواند به کیفیت تخمک کمک بسیاری کند. میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان بالایی هستند مانند اسفناج، کیل و بلوبری همگی می توانند مفید واقع شوند. پرهیز از مواد غذایی فراوری شده و حاوی نمک بیش از حد و چربی های ترانس نیز مهم است.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان زایمان و نازایی با استفاده از روش های نوینی به درمان بیماری های زنان و انجام زایمان سزارین و زایمان طبیعی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

افزایش کیفیت تخمک زمان بر است و باید به مواد غذایی که مصرف می شود توجه بالایی داشت. در برخی موارد با بهبود کیفیت تخمک، شانس بارداری افزایش می یابد. البته این در صورتی است که مشکل ناباروری به دلیل کیفیت پایین یا نقص تخمک باشد. در هر صورت با مشورت متخصص زنان خود می توانید بهترین راهکارها را در این باره به کار گیرید.
منبع : https://www.parents.com/getting-pregnant/trying-to-conceive/tips/ttc-7-real-ways-to-improve-your-egg-quality-for-better/