رکتوسل یا افتادگی رحم

در دیواره مهبل خانم ها دیواره ای سخت و محکم از بافت فیبری وجود دارد که سبب جدا شدن آن از روده می شود. برخی از مواقع، ناحیه ای از دیواره ضعیف شده و سبب می شود تا روده بزرگ وارد واژن شود.که به این برآمدگی ها رکتوسل می گویند.

چه زمانی رکتوسل رخ می دهد؟

زمانی این عارضه رخ می دهد که دیواره مهبل به دلیل زایمان آسیب دیده باشد. به همین دلیل برآمدگی هایی بعد از زایمان ایجاد می شود که ممکن است بعد از گذر زمان و در سنین بالا بروز نماید و سبب ناراحتی برای زنان شود. رکتوسل در زنانی که وارد سن یائسگی می شوند، بیشتر دیده می شوند.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان و زایمان در غرب تهران در ادامه در خصوص افتادگی رحم صحبت خواهند کرد.

رکتوسل-یا-افتادگی-رحم

چه عواملی سبب بروز رکتوسل می شود؟

برخی از عوامل هستند که باعث بروز و تشدید افتادگی رحم می شوند. عواملی مانند یبوست های مزمن، سرفه مزمن، بلند کردن مکرر اجسام سنگین و یا فعالیت هایی که باعث بروز فشار روی لگن شود، سبب ابتلا به افتادگی رحم می شود.

نحوه تشخیص رکتوسل

افرادی که به افتادگی های خفیف رحمی مبتلا شده اند، هیچ گونه علائمی ندارد و تشخیص این عارضه ممکن است برای متخصص زنان و زایمان کمی دشوار باشد.
بین ۲۰ الی ۸۰ درضد از زنان بالغ ممکن است به این عارضه مبتلا باشند. اما رکتوسل بیشتر در زنان مسن که سابقه زایمان طبیعی متعدد را داشته اند، بیشتر دیده می شود.
زنانه که به سیسیتوسل یا افتادگی مثانه مبتلا هستند، نیز ممکن است در اینده به رکتوسل مبتلا شوند.

علائم افتادگی رحم

رکتوسل خفیف ممکن است علائمی به همراه نداشته باشد. مخصوصا اگر این عارضه کمتر از ۲ سانتی متر باشد. ولی در موارد شدید تر و بزرگ تر ، بیماران با شکایت موارد زیر به متخصص مراجعه می کنند:
افزایش تعداد باز شدن برخی از بافت های بیرون زده از واژن

• مشکلات روده ای
  • درد یا ناراحتی در طی مقاربت جنسی
  • بعد از تخلیه روده هنوز احساس درد وجود دارد.
  • احساس فشار روده
  • درد رکتال
  • مشکل در کنترل عبور مدفوع از روده بزرگ

کمردرد که با دراز کشیدن برطرف می شود. در بسیاری از خانم ها ، با گذشت روز و شدیدتر شدن این درد کمر ممکن است بدتر شود.

نحوه بررسی و معاینه رکتوسل

متخصص زنان برای درمان در خصوص تعداد دفعات زایمان طبیعی سوال خواهد کرد. همچنین در مورد مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار، تکرر ادرار و سایر مشکلات صحبت خواهد کرد.
بعد از بررسی افتادگی رحم و مثانه ممکن است در خصوص سیستوسل نیز بررسی هایی انجام دهد.
در اکثر موارد، متخصص زنان می تواند با انجام معاینات رکتوم، رکتوسل را نیز تایید نماید. همچنین ممکن است پزشک از بیمار بخواهد تا در تشخیص این عارضه با انجام برخی از فعالیت ها کمک نمایید.

مدت زمان درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم یک بیماری است که به مرور زمان ایجاد شده و به خودی خود درمان نمی شود. ممکن است با یک عارضه کوچک شروع شود ولی با گذشت زمان بزرگ تر و مشکل ساز تر شود. که نیاز به درمان های جدی تری دارد.

پیشگیری از ابتلا به افتادگی رحم

برخی از متخصصین زنان و زایمان بر این عقیده هستند که انجام ورزش هایی مانند کگل می تواند از بروز و تشدید افتادگی رحم پیشگیری کند. همچنین باعث تقویت عضلات و سفت شدن بافت های اطراف واژن می شود اما برای پیشگیری از رکتوسل پیشنهاد نشده است.

رکتوسل-یا-افتادگی-رحم

درمان افتادگی رحم

اگر به افتادگی رحم مبتلا باشید، احتملا متخصص زنان برای ترمیم ضعف بافت های بین روده و واژن جراحی را توصیه می کند که برای ترمیم و یا تقویت ناحیه بخیه زده می شود.

پساری واژن

یک روش غیر جراحی است که به عنوان روش جایگزین درمانی می باشد. پساری وسیله ای است که به صورت حلقه و بلوک است که به منظور حمایت از بافت های داخل مهبل قرار داده می شود.
پساری ها در انواع مختلفی هستند که برخی نیاز به تمیز و نگه داری شبانه روزی فرد دارد. ولی در برخی از موارد باید به متخصص زنان مراجعه کرد. پزشک تصمیم می گیرد که کدام نوع از پساری را برای درمان استفاده کند.

رکتوسل خفیف ممکن است علائمی به همراه نداشته باشد. مخصوصا اگر این عارضه کمتر از ۲ سانتی متر باشد. ولی در موارد شدید تر و بزرگ تر ، بیماران با شکایت موارد مختلفی به متخصص مراجعه می کنند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به خانم دکتر غزاله موسوی زاده  متخصص زنان در غرب تهران با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

اگر از یبوست مزمن ، درد یا ناراحتی در هنگام مقاربت جنسی یا هرگونه مشکل در مدفوع رنج می برید ، با پزشک مشورت کرده و برای درمان مراجعه نمایید
همچنین در صورت احساس برآمدگی غیر طبیعی در دیواره واژن به متخصص زنان مراجعه نمایید. زیرا ممکن است به طور ناگهانی دچار فشار شدید در رکتوم، درد یا خونریزی های شدید شوید.

پیش بینی

در صورت کشف برآمدگی غیر طبیعی در دیواره واژن ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید و یا اگر به طور ناگهانی دچار فشار شدید رکتوم ، درد یا خونریزی شدید شوید.