سیستوسل یا افتادگی مثانه

پرولاپس واژن قدامی ، که به عنوان سیستوسل یا افتادگی مثانه نیز شناخته می شود ، زمانی است که مثانه از حالت عادی خود در لگن فرو می رود و به دیواره مهبل فشار می یابد.

اندام های لگن از جمله مثانه ، رحم و روده  به طور معمول توسط عضلات و بافت های همبند کف لگن نگه داشته می شوند. پرولاپس قدامی وقتی ضعیف می شود که کف لگن ضعیف شده  یا فشار زیادی روی لگن وارد شود. این عارضه می تواند به مرور زمان ، در هنگام زایمان واژینال یا با یبوست مزمن ، سرفه شدید یا بلند کردن سنگین اتفاق بیفتد.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان و زایمان در غرب تهران در خصوص این عارضه و روش های درمان آن بیشتر توضیح می دهند.

سیستوسل یا افتادگی مثانه

افتادگی مثانه قابل درمان است. برای افتادگی های خفیف یا متوسط مثانه ، درمان غیر جراحی اغلب مؤثر است. در موارد شدیدتر ، جراحی ممکن است لازم باشد تا مهبل و سایر ارگانهای لگن در موقعیتهای مناسب خود قرار بگیرند.

علائم افتادگی مثانه

در موارد خفیف افتادگی مثانه ، ممکن است  فرد متوجه نشانه ها و علائمی نشود. با این حال علائم و نشانه های افتادگی مثانه شامل موارد زیر باشد:

احساس پر بودن یا فشار در لگن و واژن

در بعضی موارد ، یک برآمدگی بافت در واژن وجود دارد که می توانید آن را ببینید یا احساس کنید

هنگام خمیازه، عطسه، سرفه ، تحمل یا بلند کردن، فشاربر لگن افزایش می یابد.

مشکلات ادرار ، از جمله مشکل در شروع جریان ادرار و احساس اینکه مثانه  بعد از ادرار کردن به طور کامل خالی نشده است، تکرر ادرار و یا بی اختیاری ادرار نیز شایع است.

علائم و نشانه ها در زمان ایستادن و یا خواب بیشتر بروز می کند.

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؟

افتادگی مثانه می تواند ناراحت کننده باشد ولی دردناک نیست. با این حال به دلیل عدم تخلیه کامل مثانه، باعث بروز عفونت در این ناحیه می شود.

در صورت بروز علائم عفونت که آزاد دهنده می شود یا در انجام فعالیت های روزانه خلل ایجاد می کند، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

علل افتادگی مثانه

کف لگن از ماهیچه ها ، رباط ها و بافت های همبند تشکیل شده است که مثانه و سایر ارگان های لگن را نگه داری و پشتیبانی می کند. اتصالات بین اندام لگن و رباط ها می تواند به مرور زمان  و در نتیجه تروما ناشی از زایمان ضعیف شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، مثانه  می تواند پایین تر از حد نرمال بلغزد و به داخل واژن (پرولاپس قدامی) برود.

علل افتادگی واژن به کف لگن شامل موارد زیر است:

• بارداری و زایمان واژینال

• اضافه وزن یا چاقی

• بلند کردن اجسام سنگین به کرات

• سرفه یا برونشیت مزمن

• عوامل خطر افزایش ابتلا به افتادگی مثانه

همچنین این عوامل ممکن است خطر ابتلا به افتادگی مثانه را افزایش دهد:

بارداری و زایمان

• خانم هایی که زایمان واژینال آنها داشته اند

• حاملگی های مکرر دارند

• نوزادان دارای وزن بالا در زمان تولد

مواردی است که خطر ابتلا به افتادگی مثانه را افزایش می دهد.

افزایش سن

احتمال ابتلا به افتادگی مثانه با افزایش سن ، بالا می رود. این امر با یائسگی رابطه مستقیم نیز دارد. زیرا زمانی که تولید هورمون های استروژن کاهش پیدا می کند، عضلات کف لگن نیز ضعیف شده و افتادگی مثانه رخ می دهد.

هیسترکتومی

برداشتن رحم ممکن است در ضعیف شدن عضلات کف لگن نقش داشته باشد ، اما همیشه این طور نیست.

ژنتیک

بعضی از خانمها با بافتهای همبند ضعیف تر به دنیا می آیند و آنها را به نسبت سایرین مستعد افتادگی مثانه هستند.

چاقی

زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند ، بیشتر در معرض خطر پرولاپس قدامی قرار دارند.

نحوه تشخیص افتادگی مثانه

معاینه کف لگن

برای این کار متخصص زنان از بیمار می خواد، که دراز کشیدن و شروع به معاینه می نماید. در طول معاینه، متخصص زنان به دنبال برآمدگی در بافت های واژن خواهند بود تا افتادگی مثانه را تشخیص دهد. برای بررسی قدرت عضلات کف لگن، ممکن است از بیمار خواسته شود تا عضلات را منقبض نمایند.

آزمایش مثانه و ادرار

اگر افتادگی مثانه قابل توجه باشد، نیاز به انجام آزمایشات خاصی است تا میزان تخلیه شدن ادرار را از مثانه مشخص نمایند. اگر مشخص شود که بیش از حد ممکن ادرار در مثانه نگه داشته می شود، ممکن است آزمایش کشت ادرار تجویز شود.

پرولاپس واژن قدامی ، که به عنوان سیستوسل  یا افتادگی مثانه نیز شناخته می شود ، زمانی است که مثانه از حالت عادی خود در لگن فرو می رود و به دیواره مهبل فشار می یابد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به خانم دکتر غزاله موسوی زاده  متخصص زنان در غرب تهران با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

روش های درمان افتادگی مثانه

درمان افتادگی مثانه به میزان علائم این بیماری بستگی دارد. که بعد از بررسی علائم متخصص زنان و زایمان درمان ها را پیشنهاد کرده و شروع می نماید.

در موارد خفیف نیاز به درمان جدی ندارد و فقط باید زیر نظر متخصص زنان بود. اما در موارد متوسط و شدید نیاز به درمان می باشد که در ادامه به برخی از روش های درمانی اشاره خواهد شد.

تمرینات عضلات کف لگن

پیساری واژینال

در صورتی که با این روش ها درمان انجام نشود نیاز به روش های جراحی است تا درمان صورت گیرد.

سخن آخر

برای پیشگیری از عوارض جدی افتادگی مثانه که شامل عفونت های ناحیه تناسلی است، بهتر است با مشاهده اولین علائم به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

هفت − 3 =