علت خونریزی رحم بعد از نزدیکی

اگر بعد از رابطه جنسی شاهد خونریزی از واژن هستید و در دوره قاعدگی یا پیش از قاعدگی نیستید، چه باید کنید؟ خونریزی از واژن بعد از رابطه جنسی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. البته این مشکل تقریباً متداول است و ۹ درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد ولی می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. در بسیاری از موارد هم می تواند نشان دهنده عفونت و یا سرطان رحم باشد.

علت خونریزی رحم

شایع ترین علل خونریزی رحم بعد از نزدیکی مربوط به دهانه رحم است. دهانه رحم یک لوله باریک و لوله ای شکل در انتهای رحم و ورودی واژن است. یکی از دلایل خونریزی، تورم دهانه رحم است. این مورد می تواند ادامه دار باشد و ضرری نداشته باشد و می تواند به دلیل بیماری های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا باشد. التهاب دهانه رحم می تواند باعث خونریزی بعد از نزدیکی شود.

دومین دلیل خونریزی رحم به دلیل پولیپ رحم است. پولیپ ها به توده های کوچکی گفته می شود که در دهانه رحم ظاهر می شوند و واژن را تحت تاثیر قرار می دهند. اغلب پولیپ های رحم خوش خیم هستند و با یک جراحی ساده قابل برداشتن هستند.
دیگر دلایل خونریزی به شرح زیر است:

–    اصطکاک در طول رابطه جنسی
–    خونریزی به دلیل شروع قاعدگی و یا در صورتی که قاعدگی به طور کلی اتمام نیافته باشد.
–    عفونت دهانه رحم یا واژن
–    زخم های ژنیتال به دلیل بیماری هایی مانند هرپس
–    توده های پیش سرطانی
–    افتادگی اندام های لگنی مانند مثانه و رحم
–    سرطان دهانه رحم، واژن و رحم

بسیاری از این موارد نیازی به درمان ندارند و بی خطر هستند ولی گاهی اوقات خونریزی می تواند بیانگر یک مشکل جدی باشد.

علت خونریزی رحم بعد از نزدیکی

آیا خونریزی از رحم خطرناک است؟

در صورتی که خونریزی گاهاً رخ دهد احتمالاً مشکل خطرناک نیست. ولی تنها راه برای اطمینان پیدا کردن، معاینه فیزیکی است. در صورتی که این مورد تنها یک بار اتفاق بیفتد و فرد در دوره قبل از قاعدگی به سر می برد، مشکلی وجود ندارد. همچنین در صورتی که اخیراً آزمایش لگنی و تست پاپ اسمیر صورت گرفته باشد و جواب آزمایش منفی باشد، نیازی به نگرانی نیست. در موارد دیگر در صورت نگرانی می توان به متخصص زنان مراجعه کرد.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان زایمان و نازایی با استفاده از روش های نوینی به درمان بیماری های زنان و انجام زایمان سزارین و زایمان طبیعی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

پیشگیری از خونریزی بعد از نزدیکی

از برخی راهکارها برای پیشگیری از خونریزی بعد از نزدیکی می توان استفاده کرد. استفاده از کرم های روان کننده برای کاهش اصطکاک می تواند کمک فراوانی کند. همچنین بعد از قاعدگی مدت زمان بیشتری صبر کنید و سپس رابطه جنسی برقرار کنید. برداشتن پولیپ های رحمی یا درمان عفونت های دهانه رحم می تواند به برطرف کردن خونریزی بعد از رابطه جنسی کمک کند.

نتیجه گیری

برای درمان خونریزی بعد از نزدیکی در ابتدا باید دلیل اصلی خونریزی تشخیص داده شود و سپس برای درمان مناسب اقدام شود. درمان خونریزی بعد از نزدیکی می تواند به بالا بردن کیفیت زندگی کمک کند.
منبع : https://www.webmd.com/women/bleeding-after-sex#3