هیستروسکوپی

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان و زایمان غرب تهران با توجه به اهمیت بیماری های زنان و زایمان اشاره نموده اند که در صورت مشاهده ی هرگونه بیماری و خونریزی های غیر طبیعی در ناحیه رحم و واژن فورا به جراح زنان و زایمان مراجعه نمایید.توجه داشته باشید که بسیاری از بیمار های رحمی با روش هیستروسکوپی قابل درمان هستند اگرتوسط متخصص زنان تشخیص داده شوند.

هیستروسکوپی چیست؟

هیستروسکوپی یک جراحی برای تشخیص خونریزی های غیر طبیعی درون رحم است .

هیستروسکوپی به پزشک زنان و زایمان اجازه می دهد که بتواند داخل رحم را برای وجود و علل خونریزی های داخلی بررسی نماید.در این جراحی مشکلات رحم و ساختمان آن مشخص خواهد شد.

این جراحی به وسیله ی هیستروسکوپ که یک لوله باریک مجهز به دوربین و چراغ می باشد ،انجام می گیرد. که از طریق واژن به دهانه رحم وارد می شود و بعد از آن وارد رحم می شود.

در انجام این روش هیچ گونه برشی در بدن بیمار زده نمی شود.البته هیستروسکوپی در مواردی برا تشخیص بیماری و در مواردی دیگر به عنوان یک جراحی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی تشخیصی

در این روش پزشک اقدام به تشخیص علت ایجاد خونریزی غیر طبیعی در رحم می نماید.

برای مثال بیماری هایی مانند : پولیپ ، فیبروم و افزایش ضخامت اندومتر و …. با هیستروسکوپی قابل تشخیص خواهد بود.البته ممکن است جراح قبل از انجام اعمال جراحی مثل کورتاژ نیاز به این نوع جراحی داشته باشد.

هیستروسکوپی جراحی

جراحی هیستروسکوپی برای مواردی مانند

• برداشتن فیبروم رحم ساب موکوز
  • بر طرف کردن چسبندگی های داخل رحم
  • برداشتن پولیپ های داخل رحم
  • برداشتن سپتوم (دیواره رحمی )

مورد استفاده قرار می گیرد که البته این موارد بعد از تشخیص توسط هیستروسکوپی انجام خواهند شد، البته گاهی لازم است تا همزمان با هیستروسکوپی آزمایش لاپاراسکوپی نیز انجام شود تا بتوان درون لگن را نیز بررسی نمود.

مزایای روش هیستروسکوپی

1. زمان مورد نیاز برای بستری در بیمارستان کاهش می یابد
  2. بهبودی سریع تر صورت می گیرد
  3. نیاز به مصرف دارو و مسکن ها کاهش می یابد
  4. جلوگیری از هیسترکتومی(عمل برداشتن رحم)
  5. نیازی به باز کردن شکم ندارد

روش بی حسی برای هیستروسکوپی

این روش می تواند با بی حسی موضعی انجام شود ، بی حسی منطقه ای( نخاعی) و یا بیهوشی عمومی نیز از جمله روش های انجام این جراحی هستند که با توجه به تشخیص پزشک مورد استفاده قرا می گیرد. محدوده و علت عمل جراحی از عوامل تاثیر گذار بر نوع بی هوشی یا بی حسی هستند.

هیستروسکوپی چگونه انجام می شود؟

انجام عمل با بی حسی موضعی و ضدعفونی کردن موضع انجام می شود، سپس دهانه رحم باز و هیستروسکوپ از دهانه آن وارد فضای داخلی رحم می شود. لازم است تا با استفاده از مخزن مایع یا گاز برای باز کردن فضای داخلی رحم به لوله هیستروسکوپ وصل شود، این اقدام به پزشک امکان دیدن مجرای ورودی رحم و فضای داخل رحم را می دهد.

در ادامه نیز اگر نیاز به انجام عمل جراحی کوچکی باشد جراح با وارد کردن وسایل خاص از مجرای تعبیه شده در دستگاه اقدامات لازم را انجام می دهد.

مراقبت های بعد از هیستروسکوپی

هیستروسکوپی، روشی است که به تشخیص و درمان مشکلات رحمی می پردازد. این روش، به برداشتن تومورهای رحمی، و هم چنین درمان مشکلات باروری و خونریزی های غیر طبیعی نیز کمک می کند.

از آن جایی که در این روش، هوا به داخل رحم فرستاده می شود، ممکن است مقدار جزئی درد و یا احساس پری در ناحیه شکم، بیمار را اذیت کند. این قبیل علائم و نشانه ها، بعد از یک تا دو روز بهبود می یابند. در صورتی که رحم با مایع پر شود، احتمال ترشح آبکی از واژن برای چند روز وجود دارد.

بسیاری از خانم ها بعد از انجام این روش، مشکلی در انجام فعالیت های روزانه خود ندارند. در این جا، به برخی از مراقبت های بعد از هیستروسکوپی می پردازیم:

• فعالیت ها

استراحت کردن به محض خستگی. داشتن خواب کافی، باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد.

استحمام، مانند روال قبل می تواند انجام شود.

در مورد زمان برقراری رابطه جنسی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است زمان بارداری و یا مصرف قرص های ضد بارداری، با مشورت پزشک صورت بگیرد.

• رژیم غذایی

رژیم غذایی می تواند مانند روال قبل ادامه داشته باشد. تنها در صورتی که دچار معده درد شدید، غذاهای ساده تر و یا ماست مصرف کنید.

بعد از هیستروسکوپی ممکن است متوجه تغییراتی در حرکات روده ای شوید، این حالت کاملا طبیعی است. به همین خاطر بهتر است جهت جلوگیری از یبوست، غذاهایی مصرف کنید که حاوی فیبر بیشتری هستند. در صورتی که مشکل یبوست شما بعد از چند روز برطرف نشد، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

• مصرف دارو

زمان مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و یا آسپیرین، را با نظر پزشک خود آغاز کنید.

در صورتی که داروهای مسکن به شما داده شده است، حتما آن ها را در ساعت مشخص و به طور مرتب مصرف کنید.

هرگز دو مسکن را همزمان باهم مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

استامینوفن، یکی از مسکن های تجویزی است. از مصرف بیش از حد استامینوفن، خودداری کنید.

برخی از مسکن ها می توانند باعث ناراحتی معده شوند، از این رو بهتر است این قبیل داروها را با معده پر و بعد از وعده های غذایی مصرف کنید.

دوره مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی را کامل کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

• افزایش ترشح از واژن و یا ترشح بد بو
  • علائمی از عفونت، مانند قرمزی، التهاب و یا تب
  • معده درد و احساس ناراحتی به هنگام مصرف مایعات
  • عدم بهبود درد با مصرف مسکن
  • علائمی از لخته شدن خون در پاها

برخی از خدمات دکتر موسی زاده متخصص زنان و زایمان عبارتست از

سرطان رحم

زایمان طبیعی

زایمان سزارین

درمان ناباروری

IVF

لاپاراسکوپی

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .