واژینیسموس یا ترس از نزدیکی

ترس از نزدیکی وضعیتی است که شامل اسپاسم عضلات در کف لگن است. این بیماری می تواند برقراری رابطه جنسی را دردناک ، دشوار و غیرممکن سازد . زنانی که این چنین تجربه ای را دارند باید تحت معاینه متخصص زنان و زایمان قرار گرفته و درمان شوند.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان و زایمان در تهران در ادامه توضیحات کاملی در خصوص این بیماری خواهند داد.

واژینیسموس یا ترس از نزدیکی
زمانی که خانم ها می خواهند از تامپون استفاده کنند و یا رابطه جنسی داشته باشد، به دلیل انقباض غیر ارادی عضلات کف لگن به این عارضه مبتلا می شوند.

این گرفتگی عضلات سبب می شود تا درد و تنگی نفس موقتی در فرد ایجاد شود.

بیشترین عضلاتی که در زمان اسپاسم عضلانی تحت تاثیر قرار می گیرند، عضلات pubococcygeus می باشد. که این گروه از عضلات مسئول ادرار، مقاربت، ارگاسم، تحرکات روده ای و زایمان هستند.

در صورتی که این عارضه درمان نشود، باعث سرخوردگی و پریشانی زنان می شود. بهتر است که این عارضه سریع تر درمان شود.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس انواع و دلایل مختلفی دارند و به همین دلیل علائم مختلفی از خود نشان می دهند. که عبارتند از:
درد در زمان نزدیکی و این عارضه از شایع ترین علائم است که از خفیف تا شدید می باشد و باعث بروز احساسات مختلفی می شود.
واژینیسموس می تواند دلایل پزشکی و یا عاطفی و حتی هر دو مورد را داشته باشد.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس می تواند در هر سنی نیز رخ دهد و باعث بروز اختلالاتی در زنان شود.

واژینیسموس اولیه

واژینیسموس می تواند باعث بروز استرس در رابطه زناشویی شود. این نوع از واژینیسموس مادام العمر است و درد همیشگی خواهد داشت. در زنانی که به این نوع از واژینیسموس مبتلا هستند، معاینات تشخیصی زنان و زایمان دشوار است.
اغلب زنان مبتلا به این نوع عارضه در زمان اولین دخول با همسر خود دچار مشکل هستند. ممکن است حتی هر در مدت رابطه، اسپاسم عضلانی عمومی شده و تمام بدن را درگیر نماید که سبب شود تا تنفس موقتا قطع گردد و در صورت پایان یافتن رابطه تمامی علائم متوقف می شود.

واژینیسموس ثانویه

این نوع از واژینیسموس بعد از یک رابطه جنسی تجربه می شود. که همیشه این حس تجربه نخواهد شد و دائمی نیست. این نوع از ترس از نزدیکی ممکن است در روابط اولیه جنسی رخ دهد و دیگر اتفاق نیوفتد. همچنین ممکن است در طی سالیان بعد از ازدواج یک بار تجربه شود.

علت ابتلا

ابتلا به واژینیسموس ثانویه متفاوت است ولی شایع ترین آن ها عفونت، یائسگی، آسیب به واژن و یا رحم، بیماری، مشکلاتی در رابطه ، جراحی در این ناحیه و زایمان است.
در صورت درمان هم، ممکن است به دلیل شرطی شدن بدن به این بیماری، همچنان درد وجود داشته باشد.

واژینیسموس جامع

در این نوع از واژینیسموس ممکن است با تحریک هم بروز کند و همیشه وجود دارد.

واژینیسموس موقعیتی

این نوع از واژینیسموس فقط در برخی از شرایط اتفاق می افتاد. بیشترین مواقعی که این عارضه رخ داده است در زمان رابطه جنسی است. اما در شرایط دیگر مانند معاینات متخصص زنان و زایمان خوب در غرب تهران اتفاق نمی افتد.

علائم واژینیسموس

علائم واژینیسموس در زنان به دلیل نوع ابتلا متفاوت است. در ادامه در خصوص برخی از علائم شایع نیز توضیح داده خواهد شد

• رابطه جنسی دردناک که با گرفتگی عضلات و درد که ممکن است همراه با سوزش یا لک خون همراه باشد
  • نفوذ دشوار یا غیرممکن در زمان رابطه جنسی
  • درد جنسی طولانی مدت با علت شناخته شده یا بدون آن
  • درد در هنگام قرار دادن تامپون
  • درد هنگام معاینه متخصص زنان و زایمان
  • گرفتگی عضلات، تنگی و یا قطع تنفس در حین تلاش برای رابطه جنسی

واژینیسموس را نمی توان مانعی برای تحریک جنسی دانست. اما برای رابطه جنسی نیز مضر است. به طوری که خانم هایی که به این عارضه مبتلا هستند از رابطه خودداری می کنند.

علل ابتلا به واژینیسموس

شرایط ابتلا و یا اتفاق افتادن واژینیسموس متفاوت است و دلایل جسمی و روانی می تواند باعث ایجاد این عارضه شود. با این حال می توان ترس از نزدیکی را پیش بینی کرد. برخی از اقدامات که می تواند باعث بروز واژینیسموس می شود.

• ترس از درد یا بارداری
  • اضطراب به دلیل نحوه رابطه و علت آن
  • داشتن تجربه تجاوز جنسی یا سواستفاده جنسی
  • عفونت های ادراری
  • بیماری هایی مانند سرطان
  • زایمان
  • یائسگی
  • جراحی لگن
  • عوارض جانبی دارو

مشکلات جنسی می توانند زنان و مردان را همزمان تحت تاثیر قرار دهد. زنان در خصوص این نوع از عارضه مقصر نبوده و باید درمان شوند.

در بیشتر موارد ، درمان می تواند کمک کند.

درمان واژینیسموس

برای تشخیص و درمان واژینیسموس، متخصص زنان و زایمان در غرب تهران در خصوص تمامی سوابق پزشکی و درمان صحبت خواهد کرد و از لگن معاینه انجام خواهد داد. بسته به علت ابتلا ، ممکن است نیاز به مراجعه به چندین متخصص باشد.
قبل از درمان واژینیسموس، ممکن است نیاز به درمان سایر بیماری ها مانند عفونت باشد.

هدف از درمان واژینیسموس

کاهش درد ها و اسپاسم های عضلانی است تا مشکلاتی مانند درد و یا ترس در رابطه جنسی نیز ایجاد می کند، برطرف می شود.
به منظور درمان این عارضه ممکن است متخصص زنان و زایمان ورزش و یا مشاوره و در آخرین قدم جراحی را برای خانم ها توصیه نماید.

سخن آخر

در صورت داشتن علائم این عارضه و ترس از نزدیکی به متخصص زنان و زایمان در غرب تهران مراجعه نمایید. زیرا عدم مراجعه و درمان، عدم بارداری را نیز در پی خواهد داشت.

سیزده + 9 =