شماره های تماس (021) 44 32 82 44
ساعت کاری مطب شنبه، سه شنبه، چهارشنبه 20:00 - 16:30
یکشنبه، دوشنبه، پنجشنبه 18:00 - 14:00
آدرس مطب تهران، شهران جنوبی، نبش قدس، پلاک 11
طبقه ۳، واحد۱۱

ورزش ها بعد از زایمان طبیعی

ورزش ها بعد از زایمان طبیعی

یک اتفاقی که به طورمشترک میان تمام مادران و زنان تازه فارغ شده شاهد هستیم افسردگی پس از زایمان است. علاوه بر مشکلات روحی که در زنان به وقوع می پیوندد مشکلات جسمی نیز به آنها افزوده شده و باعث می شود بانوان حال خوب و احساسات خوبی را پس از زایمان تجربه نکنند.
در این مقاله قرار است که به ورزش و فعالیت های جسمی بعد از زایمان بپردازیم.

ورزش ها بعد از زایمان طبیعی

مگر می شود بعد از زایمان طبیعی ورزش و فعالیت های پر تحرک داشته باشیم؟

دکر موسوی زاده متخصص زنان در غرب تهران، به این سوال پاسخ بله را بیان کرده اند . زنان می توانند از نرمش ها و فعالیت هایی با فشار کم آغاز کنند تا اینکه مدت زمان شش ماهه از زمان زایمان بگذرد سپس فعالیت های جدی و حرفه ای را پیگیری کنند.

همچنین متخصص زنان خوب این گونه بیان می کنند که ، نکته ای که در خصوص میزان فعالیت های ورزشی خانم ها مطرح است، این نکته است که هرچقدر در دوران بارداری فعالیت بیشتری داشته باشند بعد از زایمان برای انجام تمرین ها آماده تر هستند و توانایی بالایی برای تحرک داشتن دارند. اما متاسفانه بعضی از مادران به دلایل مختلف در زمانیکه دوره بارداری را می گذرانند کمتر از حالت عادی فعالیت دارند و همین مساله باعث می شود که از لحاظ جسمی دیرتر آمادگی پیدا کنند که ورزش را آغاز کنند.
توصیه ای که همواره به زنان تازه فارغ شده می کنیم این است از دویدن های بسیار شدید و ایروبیک با فعالیت های سنگین بشدت بپرهیزید.
مطالعات نشان گر این نکته این است که زنانی که تلاش کردند پس از زایمان در جلسات تمرین ورزش شرکت داشته باشند و در جو روابط دوستانه و دورهمی ها حضور داشته باشند برای بهبود وضعیت روحی و نیز مهم تر از آن بهبود وضعیت جسمی بالاترین تاثیر را داشته است.

نکاتی کاربردی در خصوص انجام فعالیت های مختلف ورزشی پس از زایمان طبیعی

۱٫ از مهم ترین نواحی ای که نیاز دارند فعالیت های ورزش داشته باشند تا بعد از مدتی قوی تر شوند عضلاتی هستند که در پایین شکم قرار دارند. باید توجه کنید میزان ورزش را خودتان تا حدی می توانید تشخیص دهید. حرکات شما تا زمانی که دردی را در این بخش ها احساس نکردید ادامه دهید. در صورتی که فعالیت ها باعث شود شما دچار درد و ناراحتی شوید علامتی است بر اینکه دارید در انجام ورزش به سمت خطر پیش می روید. پس در همین زمان متوقف کنید.
۲٫ در مواقعی که پس از زایمان دچار یک سری مشکلات از جمله: بی ارادگی در ادرار، استرس، حس سنگینی در ناحیه واژن می باشید باید توجه کنید که این ها علائمی بر این موضوع هستند که نباید هیچ گونه ورزش های سنگین داشته باشید.
۳٫ برخی از خانم ها پیش از بارداری و زایمان به طور حرفه ای و مرتب ورزش های سنگین دارند. این دسته از خانم ها باید آگاه باشند که پس از انجام زایمان این فعالیت ها تا مدت زمان طولانی (تقریبا شش ماهه) باید متوقف شود و به طور سبک به انجام فعالیت های ورزشی بپردازند.
۳٫ حتی خانم هایی که می خواهند ورزش های سبک داشته باشند باید با متخصص زنان خود در ارتباط باشند و در این زمینه مشاوره هایی کسب کنند.
۴٫ مربی ورزشی که به طرح حرکات ورزشی می پردازد باید در جریان زایمان خانم قرار بگیرد تا بتواند بهترین حرکات را برای زنان تازه فارغ شده طراحی کند.

چه ورزش هایی را می توان بعد از زایمان طبیعی انجام داد؟

۱٫ ورزش هایی در ناحیه شکم.
۲٫ ورزش هایی که با هدف تقویت نواحی لگنی انجام می شوند.
۳٫ ورزش هایی که برای تقویت کمر موثر می توانند باشند.
مربی های ورزشی در مراکز ورزشی به بانوانی که درصدد هستند برای تسریع پروسه ی بهبودی از ورزش کمک بگیرند این ورزش ها و تمارین را به بانوان آموزش می دهند.

ضرری که ورزش های سنگین می تواند داشته باشد

اگر ورزش هایی انجام دهید که مناسب نباشد ممکن است منجر به اتفاقاتی شود که خطرناک باشد. برای مثال شکم شما حالت بدی به خود گیرد. مثلا زیادی گرد شود. و یا اینکه دچار کمر درد شدید و یا خونریزی می شوید.

برای کاهش وزن پس از زایمان طبیعی چه کنیم؟

۱٫ رژیم غذایی سالم می تواند بیشترین کمک را در این زمینه داشته باشد.
۲٫ انجام فعالیت های مناسب که برای هرخانمی می تواند فشار و سنگینی متناسب با شرایط خودش را داشته باشد. معمولا زنانی که بعد از زایمان به بهانه زایمان و رسیدگی به نوزادشان از انجام فعالیت ها سرباز می زنند دوره افسردگی طولانی تری را تجربه کرده و نیز با اضافه وزن مواجه می شوند. و گاها منجر به این اتفاق می شود که بعدها به سختی می توانند در جهت کاهش وزن اقدام کنند.

ورزش ها بعد از زایمان طبیعی

۳٫ زنانی هستند که بعد از زایمان تمام تلاش خود را می کنند که به وزن عادی و متعادلی برسند اما متاسفانه از آن سوی بام سقوط می کنند. بدین معنا که نمی دانند در ماه و یا در هفته چقدر کاهش وزن می تواند برایشان کم خطر و کم ضرر باشد. معمولا به طور طبیعی اگر زنی یک کیلو در هفته کاهش وزن داشته باشد وضعی طبیعی و نرمال را سپری می کند. اگر از این مقدار بیشتر شود قطعا ضررهای پنهانی را به بدن زنان می رساند.

یک اتفاقی که به طورمشترک میان تمام مادران و زنان تازه فارغ شده شاهد هستیم افسردگی پس از زایمان است. علاوه بر مشکلات روحی که در زنان به وقوع می پیوندد مشکلات جسمی نیز به آنها افزوده شده و باعث می شود بانوان حال خوب و احساسات خوبی را پس از زایمان تجربه نکنند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به خانم دکتر غزاله موسوی زاده  با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

براساس هرآنچه که تاکنون گفتیم نتیجه می شود که نه تنها ورزش و فعالیت برای زنان تازه فارغ شده مضر نیست بلکه می تواند مفید و نتایج خوبی را درپی داشته باشد. بسیاری از زنان با کمک گیری از روش های نوین و تمارینی که به عنوان حرکت های ورزشی برای زنان تازه فارغ شده طراحی شده است به راحتی در جهت رفع مشکلات پس از زایمان و نیز رسیدن به وزن متعادل استفاده می کنند.

پاسخ

8 + 5 =

Call Now Button