پولیپ رحم

پولیپ های رحمی توده هایی هستند که در دیواره داخلی رحم به وجود می آیند. تولید بیش از حد سلول ها در دیواره رحمی (اندومتریوم) به شکل گیری پولیپ های رحمی و یا پولیپ های اندومتر منجر می شود. این پولیپ ها معمولاً خوش خیم هستند ولی در برخی شرایط پولیپ ها بدخیم و سرطانی هستند و یا احتمال سرطانی شدن آن ها در آینده وجود دارد.

پولیپ های رحم از لحاظ سایز متفاوت هستند و می توانند به اندازه یک کنجد تا اندازه یک توپ گلف باشند. این توده ها به دیواره رحمی می چسبند. تعداد پولیپ ها هم یک تا چند عدد می تواند باشد و معمولاً در داخل رحم می مانند ولی در برخی شرایط از ورودی دهانه رحم به بیرون می روند و وارد واژن می شوند. پولیپ های رحمی در اغلب موارد در زنانی دیده می شود که در دوران یائسگی هستند. ولی در زنان جوان تر هم دیده می شود.

پولیپ رحم

علائم پولیپ رحم

علائم و نشانه های پولیپ رحم شامل موارد زیر است:

–    پریود های نامنظم و سنگین
–    خونریزی بین دو دوره قاعدگی
–    خونریزی های بسیار سنگین
–    خونریزی بعد از یائسگی
–    ناباروری

برخی زنان تنها خونریزی های سبک و لکه بینی را تجربه می کنند و برخی از زنان هیچ علائمی ندارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه شود:
–    خونریزی بعد از یائسگی
–    خونریزی بین دو دوره قاعدگی
–    پریودهای نا منظم

علت پولیپ رحم

هورمون ها نقش مهمی در تشکیل این پولیپ ها ایفا می کنند. پولیپ ها به استروژن حساس هستند و در صورتی که سطح استروژن بدن بالا برود، این پولیپ ها رشد می کنند.

عوامل مهم ابتلا به پولیپ رحم

–    دوران نزدیک به قبل و بعد از یائسگی
–    فشار خون بالا
–    چاقی و اضافه وزن بیش از حد
–    مصرف داروی تاموکسیفن برای درمان سرطان سینه

پیچیدگی های پولیپ رحم

پولیپ های رحمی می توانند باعث ناباروری شوند. در صورتی که پولیپ های رحمی منجر به ناباروری شوند، برداشتن پولیپ ها می تواند باعث درمان ناباروری شود ولی تا کنون اطلاعات دقیقی در دسترس محققان قرار نگرفته است.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان زایمان و نازایی با استفاده از روش های نوینی به درمان بیماری های زنان و انجام زایمان سزارین و زایمان طبیعی می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان پولیپ رحم

روش های درمانی مختلفی برای درمان پولیپ رحم وجود دارد. در ادامه درباره این روش های درمانی توضیحات تکمیلی ارائه می دهیم:

–    پولیپ های بسیار کوچک که علائم خاصی ندارند نیازی به درمان ندارند مگر اینکه فرد در معرض خطر سرطان رحم باشد.
–    دارودرمانی – در مواردی که پولیپ های رحمی به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده باشند می توان با داروهایی مانند پروژستین و گونادوتروفین ، به کاهش علائم بیماری کمک کرد.
–    جراحی برای برداشتن پولیپ های بزرگ همواره یکی از اصلی ترین روش های درمانی بوده است. با هیستروسکوپی می توان این پولیپ ها را از رحم خارج نمود. پولیپ ها پس از خارج شدن از رحم به آزمایشگاه فرستاده می شوند و بررسی های بیشتری بر روی آن ها صورت می گیرد.

نتیجه گیری

راه های درمانی مختلفی برای درمان پولیپ های رحمی وجود دارد و امروزه با پیشرفت علم پزشکی جایی برای نگرانی وجود ندارد.
منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-polyps/diagnosis-treatment/drc-20378713