کاربرد هیستروسکوپی رحم در بیماری های زنان

کاربرد هیستروسکوپی در بیماری های زنان:

برای شناسایی و تشخیص علل خونریزی های غیر طبیعی رحم، و نیز بررسی مشکلات موجود در این عضو، عمل جراحی هیستروسکوپی رحم انجام می شود. در این روش دستگاهی موسوم به هیستروسکوپ، از راه واژن وارد رحم شده و جراح متخصص زنان به کمک آن داخل رحم را مشاهده می نماید این دستگاه متشکل است از ، لوله ای باریک، دوربین، چراغ و معبر متصل به مخزن گاز یا مایع.

روش های مختلف هیستروسکوپی:

هیستروسکوپی می تواند به صورت تشخیصی یا گاه درمانی صورت گیرد .

در روش هیستروکوپی تشخیصی پزشک می تواند علل ایجاد خونریزی های غیر عادی یا فیبروم، پولیپ و دلیل افزایش قطر آندومتر را تشخیص دهد.

در روش هیستروسکوپی درمانی، جراحی هایی چون برداشت فیبروم، پولیپ، رفع چسبندگی های رحمی، رفع سپتوم و . . . انجام می شود.

گاه همراه با هیستروسکوپی، لازم است عمل لاپاروسکوپی هم صورت گیرد که این روش هم توان مشاهده داخل لگن را به جراح می دهد.

مزایای هیستروسکوپی:

– سرعت بهبودی و کم شدن دوره نقاهت

– درد کمتر و در خیلی موارد عدم نیاز به مسکن

– عدم نیاز به برش شکم برای انجام جراحی

– کاهش مدت زمان بستری

– بی نیاز شدن پزشک در بسیاری از موارد از تخلیه و برداشت رحم

کاربرد هیستروسکوپی رحم در بیماری های زنان

بی حسی در هیستروسکوپی:

با توجه به وضعیت بیمار و بسته به تشخیص متخصص زنان می توان از بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی بهره گرفت؛ محدوده مورد بررسی و علت انجام عمل هم در تعیین نوع بی هوشی موثرند.

چگونگی انجام عمل هیستروسکوپی:

پس از اعمال بی حسی مناسب و یا بی هوشی، بخش هایی از واژن با ماده مخصوص ضدعفونی پاکسازی می شوند. سپس با کمک دستگاهی به نام بوژی دهانه رحم گشوده می شود بنا بر این هیستروسکوپ به آسانی وارد رحم می شود و برای باز کردن فضای داخلی رحم، مخزن گاز یا مایع وارد عمل می شوند در نتیجه پزشک می تواند بخش های مورد نظر را معاینه و درمان کند. در صورت نیاز به انجام عمل جراحی، دستگاه های مربوطه هم داخل رحم شده و عمل جراحی ادامه می یابد.

پس از انجام عمل هیستروسکوپی رحم:

– چنانچه بیحسی نخاعی اعمال شده باشد، بهتر است تا ساعاتی در کلینیک یا بیمارستان تحت نظر بمانید.

– در صورت استفاده از گاز، پس از جراحی امکان درد شانه حس بی حالی وجود دارد.

– درد های ناحیه زیر شکم و خونریزی های کم طی یک تا دو روز اول بعد از عمل عادی است و خود به خود رفع خواهند شد.

– اگر مواردی چون تب، درد زیاد شکم ، خونریزی زیاد واژن و ترشح واژن را داشتید، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر موسوی زاده متخصص زنان و زایمان.

دکتر موسوی زاده | متخصص زنان و زایمان

دکتر موسوی زاده جراح و متخصص بیماریهای زنان و زایمان فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم دارای گواهی لاپاراسکوپی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، گواهی هیستروسکوپی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، گواهی سونوگرافی دانشگاه علوم پزشکی تهران فلوشیپ نازایی و... آدرس : شهران, شهران جنوبی, نبش قدس, پلاک 12 , طبقه 3, واحد 11 تلفن : 44328244-021