کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک نوع روش تشخیصی و درمانی می باشد که دهانه رحم ، واژن و قسمت فرج را مشاهده و آزمایش نموده و نشانه های بیماری را بررسی می کند. این روش در مراکز انجام کولپوسکوپی انجام پذیر می باشد.

در طول این روش، از ابزاری به نام کولپوسکوپ استفاده می شود. در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر مورد مشکوکی مشاهده شود برای اطمینان و تشخیص قطعی بیماری از کولپوسکوپی استفاده می شود. در حین این روش اگر پزشک متوجه توده ای یا غده ای شود، یک نمونه ی مشخصی برای آزمایشات آزمایشگاهی جمع آوری می کند. نام دیگر این روش بایوپسی نام دارد.

آیا کولپوسکوپی در دارد

بسیاری از زنان قبل از انجام کولپوسکوپی از اضطراب و استرس رنج می برند. در صورتی که از روند این روش آگاهی داشته باشند، احساس راحتی بیشتری می کنند.

هدف کولپوسکوپی

در برخی از آزمایشات پاپ یا آزمایشات لگنی یکسری موارد غیر طبیعی مشاهده می شود. کولپوسکوپی به منظور تشخیص موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

• زیگیل های تناسلی
  • ورم کردن دهانه رحم
  • رشد سلول های پیش سرطانی در بافت دهانه رحم
  • رشد سلول های پیش سرطانی در بافت فرج
کولپوسکوپی  یک نوع روش تشخیصی و درمانی می باشد که دهانه رحم ، واژن و قسمت فرج را مشاهده و آزمایش نموده و نشانه های بیماری را بررسی می کند. دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان با بهره گیری از روش های نوینی به انجام این روش می پردازد. جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره  ۰۲۱۴۴۳۲۸۲۴۴ تماس حاصل فرمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر از طریق اینستاگرام  اقدام کنید.

عوارض کولپوسکوپی

کولپوسکوپی روشی ایمن و بی خطر بوده که حاوی خطرات بسیار کم و عوارض ناچیزی می باشد. به ندرت مشکلات پیچیده ای در حین بایوپسی رخ می دهد. از این عوارض نادر به موارد زیر می توان اشاره کرد:

• خونریزی سنگین
  • درد های لگنی

بعد از کولپوسکوپی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورت مشاهده علائم زیر بعد از کولپوسکوپی به پزشک مراجعه کنید:

• خونریزی بسیار شدید تر از زمان قاعدگی
  • لرز
  • درد های شکمی بسیار شدید

اقدامات قبل از کولپوسکوپی

جهت آمادگی برای کولپوسکوپی پزشک احتمالاً موارد زیر را به بیمار توصیه می کند:

• به طور کلی قبل از این روش نیاز به اقدام خاصی نمی باشد مگر اینکه پزشک موارد خاصی را از شما بخواهد که رعایت کنید.
  • قبل از این روش نیازی به کرم های واژینال و دوش نمی باشد.
  • به همراه داشتن نوار بهداشتی لازم است تا به هنگام بیوپسی در صورت خونریزی از آن استفاده کنید .
  • سعی کنید از لباس های آزاد استفاده کنید.
  • در صورت باردار بودن حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • غیر از زمان قاعدگی برای این روش درمانی اقدام شود.
  • یک تا دو روز قبل از این روش، از مقاربت جنسی پرهیز کنید.
  • از یک تا دو روز قبل از این روش، از تامپون یا پد های داخلی استفاده نکنید.
  • داروهای واژنی باید قبل از این روش به مدت یک تا دو روز استفاده نشود.
  • در صورت نیاز و با تجویز پزشک می توانید از دارو های مسکن مثل ایبو پروفن و استامینوفن و … استفاده کنید.

نحوه ی انجام کولپوسکوپی

پزشک در گام نخست کاور به شما می دهد تا آن را بپوشید و بعد از آن از شما می خواهد که بر روی تخت  معاینه دراز بکشید و پاهایتان را باز کنید با ابزاری که با مواد لغزنده آغشته شده واژن شما را بررسی می کند و سپس با استفاده از دستگاه  کولپوسکوپ دهان رحم را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که تشخیص دهد که نرمال نباشد حین انجام این روش نمونه برداری از بافت دهانه رحم را انجام می دهد و سپس نمونه را به آزمایشگاه می فرستند.

هزینه کولپوسکوپی

هزینه انجام کولپوسکوپی یا روش های مشابه، با توجه به مرکز درمانی مربوطه و همچنین بیمه درمانی، متفاوت بوده و به نسبت روش های دیگر تشخیص مشکلات ناحیه تناسلی، به صرفه می باشد.

مراقبتهای بعد از کولپوسکوپی

در صورتی که عملیات بایوپسی صورت نگیرد، نیازی به اقدامات خاصی و مراقبت های ویژه ای نیست. می توان به فعالیت های روزمره بازگشت. خونریزی خیلی خفیفی یک تا دو روز بعد از انجام این روش رخ می دهد که جای نگرانی نیست. ولی در صورتی که بایوپسی صورت گیرد بیمار با موارد زیر روبرو خواهد شد:

• درد های واژنی و فرج که بیشتر از دو روز طول بکشد.
  • خونریزی متوسطی که بیشتر از چند روز طول بکشد.
  • خونریزی تیره رنگ از واژن

از یک پد بهداشتی جهت خونریزی استفاده شود. از تامپون، دوش گرفتن و مقاربت جنسی تا یک هفته دوری شود یا تا زمانی که پزشک صلاح بداند.

بیوپسی

بیوپسی به نمونه گیری از بافت دهانه رحم گفته می شود هنگامی که نتایج معاینات دهانه رحم غیر طبیعی باشد پزشک برای بررسی بیشتر به هنگام این روش ، عملیات بیوپسی را انجام می دهد.برای انجام بیوپسی امکان دارد پزشک با استفاده از داروی بی حسی یا مصرف داروهای ضد درد عملیات نمونه برداری را انجام دهد.