HPV چیست؟

بیماری   HPV یا HUMAN PAPILLOMA VIRUS   درواقع ویروس پاپیلومای انسانی است که به عنوان یک بیماری شایع در افراد پدیدار می شود ، فرد مبتلا به این بیماری دچار ضعف سیستم ایمنی می شود و در موارد پیشرفته تر ممکن است بیماری های پرخطر تری وی را تهدید نماید.

HPV-چیست

HPV بسیاری از مردان و زنان را درگیر می سازد،حدود ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد و برخی از انواع HPV فقط ناحیه دستگاه تناسلی را آلوده می کند و در واقع عامل بیماری زگیل تناسلی می شوند.

این بیماری ممکن است در زمان های طولانی و عدم پیگیری های لازم منجر به سرطان دهانه رحم شوند.

HPV که می تواند در مراحل پیشرفته موجب بروز سرطان دهانه ی رحم شود ، به عنوان یک بیماری جدی باید مورد معاینه و درمان قرار بگیرد،سرطان رحم که سالانه زنان بسیاری را درگیر خود می سازد قابل پیشگیری بوده و با زیر نظر بودن متخصص زنان و زایمان شهران می توانید مشکلات احتمالی ناشی از آن را درمان نمایید .درواقع در صورت عدم تشخیص به موقع این بیماری وعدم معاینه و درمان توسط متخصص زنان و زایمان غرب ، ویروس اچ پی وی می تواند عاملی برای تشکیل سلول های سرطانی شده که نتیجه ی این امر ابتلا به سرطان دهانه ی رحم شود . سرطان رحم بعد از سرطان سینه شایع ترین بیماری در زنان محسوب می شود.

راه های ابتلا به بیماری HPV

عفونت HPV  خیلی رایج است و اغلب از مجاری تناسلی منتقل می شود ، راه انتقال این عفونت غالباً آمیزش جنسی است. در واقع این ویروس به عنوان یک بیماری مقاربتی فرد را مبتلا می سازد و ممکن است به سرعت تکثیر یابد .

البته این عفونت در مراحل اولیه و خفیف در ناحیه تناسلی و گردن رحم مانند ضایعه ای رخ می دهد که به آن زگیل تناسلی می گویند، و البته ضایعه های ایجاد شده ناشی از آن تقریبا خوش خیم خواهند بود .اما همانطور که بیان شد انواع پرخطر HPV دهانه رحم را آلوده می کند و سبب تغییرات پیش سرطانی می شود، که این امر بسته به نوع HPV و طول مدت عفونت دارد.

شناخت دقیق و به هنگام ویروس HPV می تواند فرد را از ابتلا به سرطان دهانه رحم نجات دهد.

دقت داشته باشید که راه انتقال این بیماری مقاربت با افراد آلوده است بنابراین از آمیزش با افراد مشکوک و یا مبتلا به این بیماری بپرهیزید

همچنین    HPV  از طرق زیر منتقل نمی شود:

• از طریق سرویس بهداشتی مشترک
  • بوسیدن،بغل کردن، دست دادن
  • کثیف بودن
  • غذا و ظروف مشترک داشتن
  • استخرهای شنا

تشخیص HPV

تشخیص این بیماری نیاز به تست HPV دارد که می تواند ابتلای فرد به این بیماری را مشخص نماید ، این تست به همراه آزمایش پاپ اسمیر نیز همراه می شود و می توانید علاوه بر تشخیص این ویروس به بررسی ابتلای خود به سرطان دهانه رحم نیز بپردازید.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر موسوی زاده