لوگو دکتر غزاله موسوی زاده

بهترین رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان

بهترین رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان چیست؟ تغذیه در تنبلی تخمدان مبحث بسیار پیچیده و چالش برانگیزی است. درحالی که هیچ درمان قطعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود ندارد، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید، یک رژیم غذایی مناسب برای این بیماری به پیشگیری از علائم و عوارض احتمالی کمک می کند. که به دلیل عدم تعادل هورمونی، مقاومت به انسولین و التهاب مرتبط با این بیماری رخ می دهد.

برای درمان تنبلی تخمدان چی بخوریم؟

چگونه رژیم غذایی بر  بیماری تنبلی تخمدان تاثیر می گذارد؟

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، اگر رژیم غذایی مناسب برای این بیماری داشته باشند که متناسب با نیازهای تغذیه ای آنها باشد، به آنها در حفظ وزن سالم کمک کند و سطوح بهینه انسولین را تشویق کند، ممکن است احساس بهتری داشته باشند.

نشان داده شده است که برخی از رفتارهای غذایی و پیروی از بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش دهد و ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات مربوط به سلامتی را کاهش دهد.

تمرکز بر غلات کامل، محصولات تازه و پروتئین‌های گیاهی و در عین حال کاهش قند، غذاهای فرآوری شده و چربی‌های ترانس، هسته اصلی بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن برای درمان علائم این بیماری است. ممکن است لازم باشد مصرف درشت مغذی‌های خاص (چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها) را تغییر دهید یا مکمل‌های اضافی را بسته به نیازتان از نظر سلامت عمومی مصرف کنید.

اصول یک رژیم غذایی مناسب برای تنبلی تخمدان چیست؟

برای تنبلی تخمدان یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، سندرم تخمدان پلی کیستیک نه تنها بر تخمدان‌های یک زن، بلکه بر سایر قسمت‌های بدن و زندگی او نیز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، حفظ سلامت و تندرستی عمومی در حین کنترل علائم به خوردن یک رژیم غذایی خوب و متعادل بستگی دارد.

• یک روال ثابت و زمان منظم وعده های غذایی را دنبال کنید: پرخوری همچنین می تواند ناشی از حذف وعده های غذایی باشد. این موارد بدن شما را تحت استرس بیشتری قرار می دهد، که می تواند مشکلات قند خون و کورتیزول را تشدید کند و علائم این بیماری را بدتر کند. برای حفظ سطح ثابت هورمون ها و سطح قند خون در طول روز، به طور کلی توصیه می شود که هر 3-5 ساعت یکبار غذا بخورید همراه با پیروی از بهترین برنامه غذایی.
  • برای کاهش وزن سندرم تخمدان پلی کیستیک، غذای غنی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی بالا را در برنامه غذایی خود قرار دهید، پروتئین و کربوهیدرات ها هر دو بر سطح هورمون و انرژی شما تأثیر می گذارند و باید در رژیم غذایی شما برای این بیماری گنجانده شوند. مصرف پروتئین باعث می شود بدن شما انسولین بیشتری تولید کند.
  • رژیم های پر کربوهیدرات و طبیعی می توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند. به جای تلاش برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات، روی مصرف پروتئین سالم کافی تمرکز کنید. آجیل، حبوبات و غلات کامل بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند.
  • سعی کنید بشقاب خود را به صورت یک سوم کربوهیدارت یک سوم پروتئین و دو سوم سبزیجات برگ پهن قرار دهید.
  • ورزش و تحرک روزانه تاثیر بسیار مثبتی دارد.
  • سعی کنید بعد از شام میوه هایی که قند بالایی دارند مصرف نکنید.
  • از دمنوش های گیاهی مانند دارچین و آویشن استفاده کنید.
  • سعی کنید جوانه ها را به خصوص جوانه گندم و ماش در زنجیره غذایی خود قرار دهید.

برای درمان تنبلی تخمدان چی بخوریم؟

در اینجا جدول رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان وجود دارد، که شامل غذاهای زیر می باشد:

• غذاهای فرآوری نشده و طبیعی بخشی ضروری از بهترین برنامه غذایی برای PCOS هستند.
  • غذاهای غنی از فیبر
  • ماهی های چرب مانند ساردین، ماهی تن و سالمون
  • سبزی های با برگ های تیره مانند کلم پیچ، اسفناج و غیره.
  • میوه هایی با رنگ قرمز تیره مانند گیلاس، زغال اخته، شاه توت و انگور قرمز
  • گل کلم و کلم بروکلی
  • حبوبات مانند لوبیا خشک، عدس و غیره
  • بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن PCOS باید شامل چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و نارگیل نیز باشد.
  • آجیل، مانند پسته، گردو، بادام برای میان وعده
  • گاهی اوقات شکلات تلخ
  • ادویه هایی مانند دارچین و زردچوبه

لبنیات و تخمدان پلی کیستیک

حتما شما هم شنیده اید که گفته می شود مصرف لبنیات در تخمدان پلی کیستیک مضر است. در اصول تغذیه در تنبلی تخمدان لازم است مصرف لبنیات را تا حد امکان محدود کنید. دلیل این موضوع این است که امروزه با روند ماشینی زندگی و کارخانه ای شدن محصولات مقدار زیادی مواد نگهدارنده به محصولات پاستوریزه اضافه می شود که در بدتر شدن علائم تنبلی تخمدان موثر هستند. هنوز تحقیقات جدی و به اثبات رسیده ای از قطع مصرف لبنیات و درمان تنبلی تخمدان در دسترس نیست اما مطالعات بسیاری نشان می دهد که محدود کردن مصرف لبنیات کمک بسیاری به کنترل علائم این بیماری می کند. توصیه ما به شما این است که در صورت تمایل به مصرف لبنیات هفته ای یکبار از لبنیات کم چرب استفاده کنید. در صورت امکان از پنیرهای لاکتیکی و یا پنیر سنتی به جای پنیرهای چرب و پاستوریزه استفاده کنید.

غلات

نان سبوس دار یا چند دانه، ماکارونی و غلات در رژیم PCOS تایید شده اند. از غذاهای بسیار فرآوری شده با آرد سفید تصفیه شده خودداری کنید. برنج قهوه ای را به جای سفید انتخاب کنید، جو دوسر را با میوه تازه به جای بسته های جو دوسر فوری (که می تواند قند اضافه داشته باشد) درست کنید.

پروتئین

در رژیم غذایی برای تنبلی تخمدان می‌توانید ترکیبی از پروتئین‌ها را داشته باشید، اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بر روی منابع گیاهی مانند آجیل تمرکز کنند. مرغ پخته شده بدون پوست، انتخاب های خوبی هستند. تخم مرغ یک انتخاب خوب دیگر است. از گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ، سوسیس، کالباس و بیکن که سرشار از سدیم، چربی ترانس و مواد افزودنی هستند خودداری کنید.

نوشیدنی‌ها

آب سالم ترین انتخاب برای هیدراته ماندن است و گزینه های دیگری مانند آب نارگیل و چای سبز نیز در رزیم غذایی تنبلی تخمدان تایید شده اند.

غذاهایی که برای تنبلی تخمدان مضر است؟

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از خوردن بعضی از غذاها و نوشیدنی ها دوری کنند. اینها عبارتند از:

• کربوهیدرات های تصفیه شده نباید جزئی از رژیم غذایی باشند، مانند نان سفید و شیرینی ها.
  • هنگام پیروی از جدول رژیم غذایی بیماران تنبلی تخمدان، باید از غذاهای سرخ شده مانند فست فود اجتناب شود.
  • باید از نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده مانند نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کرد.
  • گوشت های فرآوری شده از جمله هات داگ و سوسیس
  • باید از خوردن بیش از حد گوشت قرمز از جمله استیک و همبرگر دوری کند.
  • اگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای سیاه علائم شما را بدتر می‌کنند، از مصرف آن اجتناب کنید.
  • الکل می تواند باعث شود که شما به سرعت کالری دریافت کنید، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.

شکر می تواند التهاب را افزایش دهد، بنابراین بهتر است سعی کنید شیرینی ها را محدود کنید. در حالی که یک وعده کوچک شکلات تلخ در حد اعتدال می تواند برای رژیم PCOS مفید باشد، از غذاهای پخته شده، آب نبات، تنقلات بسته بندی شده و سایر خوراکی ها اجتناب کنید.

غذاهایی که برای تنبلی تخمدان مضر است؟

آیا در کنار رزیم غذایی تنبلی تخمدان باید ورزش کنیم؟

در مدیریت علائم PCOS، افراد باید رژیم غذایی و ورزش را به عنوان روش های مهم برای کنترل سطح انسولین در اولویت قرار دهند. همانطور که می دانید، مقاومت به انسولین، که یک نگرانی رایج برای مبتلایان به این بیماری است، می تواند در ایجاد شرایط مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری قلبی و فشار خون بالا نقش داشته باشد. در نتیجه، کنترل سطح انسولین نقش مهمی در مدیریت موثر علائم تنبلی تخمدان دارد. توصیه می شود که بیماران روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط داشته باشند تا سطح گلوکز خون را تنظیم کنند، حتی اگر برنامه آنها فقط اجازه یک پیاده روی کوتاه در زمان ناهار را بدهد.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی