لوگو دکتر غزاله موسوی زاده

بارداری با روش IUI

بارداری با روش IUI یک روش موثر برای درمان ناباروری است، که به نام های لقاح داخل رحمی (IUI)، همچنین به عنوان تلقیح مصنوعی (AI) شناخته می شود، یک درمان باروری است، که در این روش اسپرم به طور مستفیم در رحم زن قرار داده می شود. این یک نوع درمان بسیار موثر برای بسیاری از زوج ها است که به بسیاری از زنان کمک می کند باردار شوند و رویاهای خود را برای بچه دار شدن محقق سازند. در این مطلب قصد داریم که به انجام این روش و افراد مناسب و همچنین خطرات این روش بپردازیم.

تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

تلقیح داخل رحمی (IUI) چیست؟

IUI یک نوع متداول درمان باروری است که با قرار دادن اسپرم در داخل رحم زن برای تقویت لقاح عمل می کند. هدف IUI افزایش تعداد اسپرم هایی است که به لوله های فالوپ می رسند و در نتیجه شانس لقاح را افزایش می دهد.

این کم تهاجمی ترین شکل لقاح مصنوعی است و با حداقل عوارض همراه است. برای زوج‌هایی که با ناباروری غیرقابل توضیح سروکار دارند، IUI  یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی است.

درمان با تهیه نمونه ای از اسپرم متحرک و قرار دادن آن در داخل رحم آغاز می شود. این کار قبل از رها شدن تخمک در یک چرخه طبیعی یا تحریک شده انجام می شود. لقاح به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتد.

01:00
truncate dir-rtl

درمان ناباروری با iui

بارداری با روش آی یو آی برای چه کسانی مناسب هست؟

روش IUI با نمونه اسپرم گرفته شده از مرد انجام گرفته و در اکثر مواقع برای کسانی که در شرایط زیر هستند، استفاده می گردد:

  • ناباروری به دلایل نا مشخص
  • آندومتریوز خفیف
  • مشکلاتی در دهانه رحم یا مخاط دهانه رحم
  • تعداد اسپرم ناکافی
  • کاهش حرکت اسپرم ها
  • اختلال در انزال و نعوظ
  • ممکن است یک زوج در رابطه جنسی مشکل داشته باشند.

روش IUI در موارد زیر موثر نمی باشد:

  • زنان با آندومتریوز متوسط یا حاد
  • زنانی که لوله های رحمی خود را بسته اند و یا لوله های رحمی برداشته شده است.
  • زنان مبتلا به بیماری شدید در لوله های رحمی و رحم
  • زنانی که عفونت های مزمن و شدید لگنی داشته اند.
  • مردانی که هیچ اسپرمی در مایع منی شان وجود ندارد.
  • ناهنجاری‌های قابل توجه اسپرم

نحوه ی انجام بارداری با روش IUI  چگونه است؟

قبل از IUI، نمونه اسپرم باید آماده شود. نمونه منی در آزمایشگاه شسته شده و اسپرم جدا می شود. پس از آماده شدن، پزشک متخصص زنان شما یک اسپکولوم را برای مشاهده دهانه رحم وارد واژن می کند.

دهانه رحم و بافت اطراف واژن با سواب های پنبه ای یا پدهای گاز تمیز می شود. مقدار کمی از اسپرم شسته شده با یک کاتتر نرم نازک و انعطاف پذیر به داخل یک سرنگ کشیده می شود. کاتتر از دهانه رحم عبور داده می شود و سپس اسپرم به داخل رحم تزریق می شود. سپس کاتتر و اسپکولوم برداشته می شود و ممکن است از شما خواسته شود که برای مدت کوتاهی استراحت کنید.

این روش را می توان با یا بدون دارو انجام داد. برای بیمارانی که به داروهای القای تخمک گذاری نیاز دارند، نظارت دقیق برای تعیین زمان آماده شدن فولیکول ها تخمک ها برای تخمک گذاری توصیه می شود. سپس عمل IUI در حوالی زمان تخمک گذاری انجام می شود (معمولاً 24-36 ساعت پس از افزایش هورمون LH که نشان دهنده تخمک گذاری است.

در این روش هیچ دردی حس نشده و تنها چند دقیقه زمان می برد و بیمار می تواند در همان روز از بیمارستان مرخص شده و فعالیت های روزمره خود را انجام دهد. توصیه می شود بیمار حداقل به مدت ۳۰ دقیقه روی تخت دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارد. همچنین توصیه می شود که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مکمل های غذایی را نیز مصرف نمایید. بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز از عمل آی یو آی بیمار جهت تشخیص بارداری، آزمایش انجام خواهد داد.

لکه بینی و یا خونریزی جزئی پس از انجام آی یو آی کاملا طبیعی می باشد، که شاید این خونریزی ناشی از آزاد شدن تخمک می باشد. گرچه این روش درد ندارد، اما ممکن است برخی از زنان درد بسیار کمی را احساس نمایند. شایان ذکر است که این روش هیچ گونه تاثیر منفی بر رحم ندارد. همچنین احتمال باروری زن بستگی به سن وی دارد، بدیهی است که با افزایش سن زن، احتمال باروری نیز کاهش می یابد.

نحوه ی انجام بارداری با روش IUI چگونه است؟

مراقبت های بعد از بارداری با روش آی یو آی چیست؟

در صورتی که برای درمان ناباروری با IUI تحت درمان دارویی هستید و هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه و یا احساس سبکی در سر
  • تنگی نفس
  • افزایش ناگهانی وزن بیش تر از ۳ کیلوگرم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد های شدید لگنی و شکمی
  • افزایش ناگهانی سایز شکم

هر زوجی پاسخ متفاوتی به درمان با IUI داشته و این مورد ، پیش بینی موفقیت روش IUI را دشوار می کند. بسیاری از عوامل بر میزان موفقیت روش IUI  تاثیر می گذارد. از جمله این عوامل می توان به سن زن ، دلیل اصلی ناباروری، استفاده از داروهای باروری و دیگر موارد مربوط به بارداری اشاره کرد.

نرخ موفقیت این روش بسته به دلایل ناباروری متفاوت است. درصد موفقیت این روش در زنان بالای 40 سال کمتر می باشد. همچنین در زنانی که بعد از سه بار امتحان روش IUI ، باردار نشده اند، نرخ موفقیت پایین است. برای اطمینان از اینکه این روش برای فرد مناسب می باشد یا خیر، بهتر است که با پزشک متخصص زنان در غرب تهران مشورت شود.

خطرات بارداری با روش آی یو آی چیست؟

خطرات مرتبط با انجام روش IUI عبارتند از:

  • در صورت مصرف داروهای باروری، احتمال بارداری چند قلو افزایش می یابد.
  • همچنین پس از انجام عمل، خطر عفونت کمی وجود دارد.

روش IUI فقط باید چند دقیقه طول بکشد و نباید درد داشته باشد. زمانی که اسپکولوم قرار می‌گیرد ممکن است ناراحتی خفیفی ایجاد شود، یا زمانی که کاتتر از دهانه رحم عبور می‌کند گرفتگی را تجربه کنید. این ناراحتی موقتی است و باید تا پایان عمل برطرف شود.

مزایای روش ای یو آی برای باردار شدن چیست؟

از نظر روش های درمان ناباروری، آی یو آی مزایای زیادی برای افراد دارد. همانطور که در بالا ذکر کردیم، کمتر تهاجمی است و استرس کمتری بر بدن وارد می شود. از نظر هزینه در مقایسه با سایر درمان های باروری مانند IVF هزینه کمتری دارد.

علاوه بر این، شانس درمان IUI در مقایسه با مقاربت جنسی معمولی بسیار زیاد است. این روش فقط 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و بیماران باید 30 دقیقه در اتاق ریکاوری بمانند و سپس می توانند آن را ترک کنند. نیازی به بیهوشی ندارد و همچنین دردناک نیست.

کلام آخر

به کمک این روش درمان ناباروری به بهترین نحو صورت گرفته و شانس بارداری به میزان بسیار زیادی بالا می رود . بسیاری از زوج های نابارور به کمک تکنیک های درمان ناباروری با iui به نتیجه رسیده و پس از طی مراحل آن نزد بزشک متخصص زنان با تجربه صاحب فرزند شده اند.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی
فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *