لوگو دکتر غزاله موسوی زاده

درمان ناباروری با بهترین روش

زمانی که یک زوج بعد از یک سال رابطه ی جنسی بدون جلوگیری از بارداری نتوانند باردار شوند مبتلا به ناباروری هستند.بطور معمول 10 الی 15 درصد از زوج ها مبتلا به ناباروری هستند. امروزه؛ مشکل ناباروری بسیار شایع شده است. زمانی که یک علامت یا نشانه درون زن یا مرد و یا هر دوی آنها اتفاق بیفتد، ما می توانیم بگوییم که مشکل باروری به وجود آمده است. شیوع نازایی در خانم هایی که سن بالاتر از 35 سال دارند، به دلیل مشکلات کروموزومی در تخمک هایشان، بیشتر است.

علل ناباروری

ناباروری علل مختلفی دارد که این علل می تواند مربوط به مرد یا زن باشد. در اینجا به علل ناباروری مردان و زنان بطور جداگانه می پردازیم .ناباروری در زنان شایع تر از مردان است. زمانی که هر یک از مراحل فرآیند بارداری مانند؛ آزادسازی تخمک ها، میزان تخمک های آزاد شده، میزان و تحرک اسپرم، توانایی اسپرم در باروری، مسیر حرکت اسپرم، واژن و رحم بارور و سالم با اختلال مواجه شود، اتفاق می افتد.

علل ناباروری در زنان

• آندومتریوز
  • اختلال در تخمک گذار
  • مشکلات دستگاه ایمنی بدن
  • اختلال در لوله های رحم
  • اختلال در گردن رحم
علل نازایی زنان

علل ناباروری در مردان

• اختلالات مربوط به اسپرم
  • ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن
  • ناتواني جنسي
  • انزال زودرس
دلایل ناباروری مردان

علائم و نشانه های ناباروری در زنان

هر زوجی پس گذشت مدت زمانی مشخص مایل به بچه دار شدن و تجربه شیرین مادر یا پدر بودن می باشند. هنگامی که زن و شوهری تقریبا پس از یک سال آمیزش جنسی منظم  (بدون هیچ گونه روش پیشگیری) بچه دار نشده اند، می توان گفت نازایی اتفاق افتاده است . بدیهی است که قبل ازدواج و آمیزش جنسی منظم یک ساله نمی توان گفت که خانمی نابارور است یا خیر.

نشانه اصلی ناباروری در زنان، عدم توانایی زوجین به باروری در بازه زمانی مذکور است. ناباروری نشانه مهم دیگری ندارد .

شایع ترین علائم ناباروری

همانطور که ذکر شد مهمترین نشانه ناباروری همان عدم توانایی زوجین به باروری پس از گذشت یک سال می باشد . اما علائم ذیل می تواند دلیل بر ناباروری زنان باشد که عبارتند از:

• با افزایش سن احتمال باروری کاهش می یابد، زنان بالای 40 سال قدرت باروری کمتری نسبت به زنان سن پایین دارند.
  • قطع قاعدگی به مدت چند ماه متوالی نیز می تواند از علامت ناباروری باشد.
  • قاعدگی های دردناک یا نامنظم یا قطع قاعدگی
  • آندومتریوز تخمدان (وجود بافت دیواره رحم در تخمدان که باعث سقط جنین مکرر، درد در هنگام آمیزش جنسی ، خونریزی ، درد های شدید لگنی و… می شود) نیز احتمال ناباروری زنان را افزایش می دهد.
  • عفونت مزمن لگن (باکتری هایی بین بافت ها و اندام ناحیه لگن تجمع می کنند که اگر بیماری حاد بشود بر روی رحم، لوله های رحم و تخمدان فرد بیمار تاثثیر مخربی می گذارد)
  • سقط جنین مکرر  (بیشتر اوقات دیواره رحم با سقط جنین مکرر بسیار نازک یا کلفت می شود که فرآیند باداری را بسیار سخت می کند)
  • اختلالات تخمک گذاری که می تواند ژنتیکی باشد.
  • قاعدگی های طولانی که 40 روز یا دو ماه طول می کشد نیز می تواند از علائم ناباروری باشد.
  • یائسگی زود هنگام : یائسگی به معنای قطع قاعدگی زودتر از موعد مقرر می باشد. یائسگی زود هنگام دلیل مشخصی ندارد اما مواردی مثل مصرف دخانیات ، شیمی درمانی، پرتو درمانی، بیماری های سیستم ایمنی مثل ایدز و… در یائسگی زود هنگام تاثیر گذار هستند. بدیهی است با اتفاق افتادن یائسگی زود هنگام احتمال باروری به صفر می رسد.

دلایل ناباروری در زنان

• دیابت : دیابت نیز می تواند باعث ناباروری شود، دیابت باعث می شود که فرآیند تخمک گذاری ماهانه دچار اختلال شود در نتیجه باروری اتفاق نیفتد.
  • چسبندگی رحم : چسبندگی رحم که معمولا پس از انجام کورتاژ، عمل لگن و رحم، عفونت مزمن و… اتفاق می افتد می تواند باعث ناباروری شود.
  • کیست تخمدان
  • تنبلی تخمدان
  • مشکلات لوله فالوب : در صورت ایجاد اختلالات در لوله رحمی احتمال ناباروری افزایش می یابد. عفونت لوله رحم می تواند باعث ناباروری شود. دقت شود که ممکن است این عفونت علائم خاصی جز تب و لزر نداشته باشد.

راه های درمان ناباروری

برای درمان ناباروری راه های بسیاری وجود دارد که در اینجا در مورد هر کدام توضیحی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

داروهای درمان ناباروری

یکی از راه های اصلی برای درمان ناباروری که برای زنان استفاده می شود مصرف داروهای باروری است. این روش بیشتر برای زنانی مورد استفاده قرار می گیرد که دچار اختلال در تخمک گذاری شده اند.این داروها با تنظیم تخمک گذاری باعث بارور شدن خواهند شد. البته مصرف این داروها باید طبق تجویز پزشک صورت گیرد و تحت نظر وی باشد در غیر این صورت جوابگو نخواهد بود. داروهای درمان ناباروری از تنوع بالایی برخوردارند و پس از آنکه علت ناباروری از سوی متخصص زنان، زایمان و نازایی مشخص شد، داروی مشخصی برای آن تجویز می شود. این داروها برای زنانی که رحم تقریبا سالمی دارند و اسپرم همسرشان نیز مشکل ندارد، درصد موفقیت بالایی دارد.

این داروها عبارتند از :

• کلومیفن
  • گنادوتروپین های انسانی یا HMG
  • هورمون تحریک کننده فولیکول یا FSH
  • گنادوتروپین های جنین انسانی یا HCG
  • آنالوگ هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)
  • مهار کننده های آروماتاز
  • متفورمین (گلوکوفاژ)
  • بروموکریپتین

جراحی

در برخی مواقع ممکن است که با مسدود شدن لوله های فالوپ رحم و مشکلاتی از این قبیل ناباروری پیش  بیاید. در این مواقع با روش جراحی می توان ناباروری را درمان کرد. اولین موضوعی که درباره انجام جراحی باید مدنظر قرار بگیرد، این است که انجام جراحی تا چه میزان برای زوج رضایت بخش است و می تواند آنها را به خواسته شان برساند. امروزه روش های نوینی برای جراحی زنان در درمان ناباروری رایج شده است. لاپاراسکوپی، جراحی است که در دهه های اخیر بر روی زنانی که برای باروری دچار مشکلاتی اعم از اندومتریوز (رشد بافت مربوط داخل رحم در خارج از رحم)، بسته شدن لوله های رحم، فیبروئید (توده خوش خیم در داخل رحم) و سایر عارضه های ناباروری هستند، جراحی لاپاراسکوپی بر روی آنها انجام می شود. این جراحی با ایجاد سوراخ زیر ناف و دوربین های پیشرفته و ظریف که مشاهده درون شکم را امکان پذیر می سازد، صورت می گیرد.

ART

این روش نیز که تکنولوژی تولید مثل کمکی است می تواند کمک بزرگی در درمان ناباروری کند. روش ART بر روی زنانی که تخمک گذاری خوب و طبیعی دارند و از رحم سالمی نیز برخوردار هستند، با موفقیت بیشتری همراه است. متداول ترین شکل ART باروری خارج از رحم (IVF) است که یکی از روشهای موثر در درمان ناباروری است. بدین صورت که با برداشتن تخمک بالغ از بدن زن و بارور کردن آن با اسپرم مرد در آزمایشگاه درمان ناباروری صورت می گیرد. بعد از حدود 3 الی 5 روز جنین را در رحم مادر قرار می دهند.  به طور معمول در همه این روشها، زمانیکه رحم زن از تخمک اهدایی به خوبی استفاده کرد بعد از دو هفته از گذاشتن رویان در رحم مادر، تست بارداری انجام می گیرد.

درمان ناباروری با IUI

یکی از روش هایی که برای درمان ناباروری از آن استفاده می شود IUI است .مشکلات مربوط به ناباروری ممکن است به دلیل بیماری و یا عارضه هایی در زن ،مرد و یا هر دوی آنها باشد .به هر حال رو شهای متفاوتی برای درمان ناباروری برای این زوجین در نظر گرفته شده است.که از ابتدایی ترین آنها می توان به IUI اشاره کرد.در صورتی که این روش موفقیت آمیز نبود افراد می توانند روش های دیگری مانند IVF را انجام دهند که به مراتب پیچیده تر و پرهزینه تر خواهد بود.

درمان ناباروری با IUI

درمان ناباروری با IVF

IVF یا لقاح خارج رحمی، در درمان مشکلات ناباروری و یا سایر مشکلات ژنتیکی کاربرد دارد. در طول درمان، تخمک های بالغ از تخمدان ها گرفته خواهند شد و در محیط آزمایشگاهی توسط اسپرم، بارور می شوند. سپس، این تخمک های بارور در داخل رحم کاشته می شوند.
میزان موفقیت این شیوه درمانی به عوامل متعددی از جمله، سن مادر و علت ناباروری بستگی دارد. در صورتی که بیش از یک جنین داخل رحم کاشته شود، احتمال دو قلویی و چند قلویی افزایش می یابد.

درمان ناباروری با IVF

برخی از علل انجام IVF عبارت است از:

• آسیب و یا انسداد لوله های فالوپ
  • اختلالات تخمک گذاری
  • اندومتریوز
  • فیبروم های رحمی
  • تولید ناکافی اسپرم
  • اختلالات ژنتیکی

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی
فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم

4 پاسخ