بیماری سیفلیس چیست؟

علائم بیماری سفلیس به چه شکلی ظاهر می شود؟

آیا بیماری سیفلیس درمان قطعی دارد؟

در این مقاله سعی نموده ایم که پیرامون بیماری سیفلیس چیست؟ بپردازیم، جهت کسب اطلاعات جامع و گسترده پیرامون این عارضه بهتر است ما را با ادامه مطلب همراهی بفرمایید…

سیفلیس یا سفلیس (Syphilis) چیست؟

سیفلیس نوعی باکتری ترپونماپالیدوم ناشی می شود که از رابطه جنسی و آمیزشی نشات می گیرد. این باکتری مغز را نشانه گرفته به طوری که می تواند اختلال و ناهنجاری در آن ایجاد نماید و روان پریشی دربیمارایجاد نماید.

یکی از علائم این بیماری، ایجاد زخم در اندام جنسی است که ممکن است در داخل مقعد و یا دهان نمایان کند، که به این عارضه شانکره نیز می گویند. تشخیص این عارضه بدلیل عدم داشتن علائم مقداری سخت و غیر ممکن است و فرد گاهی تا سالیان زیاد از وجود آن بی خبراست تنها به قلب و مغز آسیب می رساند.

شایان ذکر است که گفته شود که سیفلیس از طریق تماس با شانکر منتقل خواهد شد.

بیماری سیفلیس چیست؟

مراحل بیماری سیفلیس:

  • اولیه
  • ثانویه
  • نهفتگی یا فعال
  • مرحله سوم یا خطر

سیفلیس اولیه: در این مرحله زخم شروع شده است. شانکرعفونی بوده اما درد ندارد. اگر فرد بدان دچار شده باشد 10 تا 90 روز طول می کشد تا باقی بماند. در صورتی که فرد مبتلا آمیزشی داشته باشد، به راحتی منتقل خواهد شد.

سیفلیس ثانویه: در این مرحله گلو درد و قرمزی پوست دیده می شود. برخی علائم شامل:

درد مفاصل، سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، ریزش مو و… گاهی علائم خفیف خواهد شد اما اگر به اشتباه تشخیص داده شود سفلیس حادتر خواهد شد.

سیفلیس نهفته: مرحله فعال یا مخفی که علائم اولیه و ثانویه از بین رفته باکتری در بدن ظاهری می شود و علائم از بدن از  بین می رود.

سیفلیس خطر: در این مرحله سیفلیس عفونت کرده و علائمی همچون: نابینایی، ناشنوایی، بیماری های قلبی، اختلالات عصبی از جمله سکته قلبی و مننژیت، بیماری ذهنی و… رخ می دهد.

بیشتر بخوانید : شانکروئید چیست ؟

عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری سیفلیس کدام است؟

  • افرادی که دارای بیماری ایذر می باشند.
  • مردان و زنانی که با هم جنس خود رابطه برقرار می کنند.
  • ارتباط جنسی با چندین شخص مختلف و بدون محافظت و رعایت بهداشت خطر بیماری سیفلیس را افزایش می دهد.
  • داشتن رابطه جنسی پرخطر نیز احتمال افزایش انواع بیماری جنسی را بالا خواهد برد.

تشخیص بیماری سفلیس چگونه می باشد؟

  • گرفتن نمونه خون از فرد بیمار
  • بررسی و معاینه فیزیکی
  • نمونه مایع نخاعی
رکتوسل خفیف ممکن است علائمی به همراه نداشته باشد. مخصوصا اگر این عارضه کمتر از 2 سانتی متر باشد. ولی در موارد شدید تر و بزرگ تر ، بیماران با شکایت موارد مختلفی به متخصص مراجعه می کنند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به خانم دکتر غزاله موسوی زاده  متخصص زنان در غرب تهران با شماره 02144328244 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان بیماری سیفلیس

بهترین درمان مراجعه به متخصص زنان و زایمان جهت بررسی و مشاهده است اما سفلیس در مرحله اولیه و ثانویه با پنی سیلین صورت می گیرد. باید گفت که پنی سیلین نوعی آنتی بیوتیک رایج در درمان موثر واقع می شود. اگر افرادی به پنی سیلین حساسیت داشته باشند می توانند از جایگزین استفاده نمایند همچون: آزیترومایسین، سفتریاکسون، دوکسی سایکلین را برگزینند.

بهتر است که بیماردر دوره درمان تحت هیچ شرایطی ارتباط جنسی برقرار نکند و  تا زمانی که زخم هایش بهبود حاصل ننموده است از ارتباط خودداری نمایند. در صورتی که متاهل باشند همراه نیز تحت مدارا قرار گیرد و تا پایان دوره درمان هردو از ارتباط جنسی پرهیز نمایند.

آیا بیماری سفلیس قابل پیشگیری است؟

باید گفت که این بیماری هیچ گونه واکسنی ندارد و تنها بیمار باید با رعایت چند نکته می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری نماید که شامل:

استفاده از کاندوم لاتکس بسیار توصیه می شود.

در صورتی که یکی از زوج مبتلا به سیفلیس می باشد باید اطلاع رسانی نماید و به شریک جنسی گفته تا تمام اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

پیشگیری از داشتن رابطه جنسی نامشروع با چند شریک جنسی و هنگام رابطه پرهیز از مصرف مواد روان گردان چرا که تصمیم گیری صحیح را کاهش می دهد و رفتارها را به سوی نا امن سوق می دهد.

غربالگری زنان حتی مادران باردار می تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری می نماید.

باتشکر مدیریت سایت دکتر غزاله موسوی زاده بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی
فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *