خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم، غیر از زمان  دوره قاعدگی اتفاق می افتد. خونریزی از واژن، در فواصل میان پریود ها، یکی از نشانه های خونریزی غیر طبیعی از رحم می باشد. حتی قاعدگی بیش از هفت روز نیز، جزء خونریزی های غیر طبیعی در نظر گرفته می شود.

علت خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

برخی علل خونریزی غیر طبیعی رحم عبارتند از:

• پولیپ و یا فیبروم (توده های کوچک و بزرگ) در رحم
  • مشکلات تیروئیدی
  • عفونت دهانه رحم
  • سرطان رحم

در بسیاری از خانم ها، خونریزی غیر طبیعی در نتیجه بر هم خوردن تعادل و توازن هورمون ها اتفاق می افتد. این اختلال عمدتا در سنین قبل از یائسگی دیده می شود.

تشخیص خونریزی غیر طبیعی رحم

جهت تشخیص چنین خونریزی غیر طبیعی، متخصص زنان و زایمان به بررسی خونریزی بیمار در طول چندین دوره قاعدگی می پردازد، سپس معاینات بالینی و فیزیکی را انجام می دهد. برخی از تست های تشخیصی عبارتند از:

• آزمایش خون. خونریزی زیاد و غیر طبیعی، یکی از دلایل بروز کم خونی در خانم ها می باشد. آزمایش خون، علاوه بر تعیین سطح آهن خون، هر گونه تغییر در سطح هورمون ها را نیز مشخص می کند.
  • تست اولتراسوند. در این روش، پزشک با استفاده از امواج صوتی به بررسی داخل رحم می پردازد تا وجود پولیپ و یا فیبروم مشخص شود.
  • بیوپسی. در این روش، پزشک قسمت کوچکی از بافت را بر می دارد، و در زیر میکروسکوپ به بررسی هر گونه اختلال می پردازد.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

درمان این اختلال، بر اساس علت خونریزی و سن فرد صورت می گیرد. در صورتی که خانمی در سن یائسگی باشد، درمانی انجام نخواهد شد، زیرا که خونریزی سنگین و غیر طبیعی در این دوران کاملا طبیعی است و با یائسه شدن، خونریزی نیز برطرف خواهد شد. برخی اقدامات درمانی عبارتند از:

• مصرف قرص های هورمونی مانند، قرص های پیشگیری از بارداری، که باعث می شوند تا سیکل قاعدگی و حتی حجم خونریزی تنظیم شود.
  • مصرف داروهای ضد التهابی مانند ژلوفن و ناپروکسن، چندروز قبل از شروع قاعدگی، که به کم شدن حجم خون کمک می کند.

برخی روش های جراحی در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم عبارتند از:

هیسترکتومی. در این شیوه جراحی، رحم کامل برداشته می شود، در نتیجه، قاعدگی قطع خواهد شد و فرد دیگر شانس بارداری ندارد.

کورتاژ تشخیصی : کورتاژ تشخیصی که برداشتن نمونه از آندومتر رحم می باشد.

علت خونریزی های غیرطبیعی رحم

خونریزی های غیرطبیعی از ناحیه رحم که از طریق مهبل خارج می شود خونریزی های شدیدی هستند که باید در اولین فرصت علت آن ها ریشه یابی شوند.

علت های مختلفی باعث می شود که زنان در سنین مختلفی دچار این عارضه شوند که در ادامه به عمده دلایل خونریزی های غیرطبیعی رحمی خواهیم پرداخت.

علائم خونریزی های غیرطبیعی رحم

مهم ترین نشانه هایی که می توانید از آن ها بر غیرعادی بودن روند خونریزی پی ببرید موارد زیر هستند:

• خونریزی از ناحیه واژینال در فواصل زمانی بین دو قاعدگی
  • خونریزی های شدید و غیر عادی در طول دوران قاعدگی: این خونریزی ها در مواردی مشاهده شده است که این خونریزی ها به قدری زیاد و شدید است که زنان مجبورند در هر ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کنند
  • خونریزی های عادت ماهیانه اگر بیش از هفت روز طول بکشد در صورتی که سابقه نداشته باشد غیر عادی خواهد بود

انواع خونریزی های غیرطبیعی رحم

• منوراژی: به خونریزی های شدید در طول دوران قاعدگی گفته می شود که بیش تر از 80 سی سی است. این دسته از زنان در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند که باید سریعاً روند درمان را آغاز کنند.
  • هیپومنوره: در مواردی که خونریزی کمتر از میزان طبیعی باشد نیز خونریزی های غیر طبیعی می گویند و هیپومنوره نامیده می شود. مثلاً میزان خونریزی کمتر از 80 سی سی یا خیلی کمتر از آن است.
  • متروراژی: لکه بینی و یا خونریزی در فاصله بین دو عادت ماهیانه متروراژی گفته می شود.
  • الیگومنوره: زنانی که فاصله زمانی بین دو عادت ماهیانه شان بیش از 35 روز طول بکشد به الیگومنوره دچار هستند.
  • پلی منوره: در صورتی که زنان در کمتر از 21 روز از قاعدگی اول شان، دومین دوره قاعدگی شان شروع شود با پلی منوره روبرو هستند.

علت خونریزی های غیر طبیعی رحم

عوامل زیر از جمله علل و عواملی هستند که در بروز خونریزی های غیرطبیعی نقشی اساسی دارند.

• استفاده از ابزار آی یو دی در داخل رحم موجب خونریزی های غیر طبیعی می شود
  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • ایجاد تومورهای فیبروئیدی
  • پلیپ رحم
  • عفونت در ناحیه دهانه رحم
  • سرطان رحم
  • تیروئید
  • بر هم ریخته شدن توازن هورمونی

نحوه تشخیص علت دقیق خونریزی های غیر طبیعی رحم

نحوه آزمایش و بررسی در افراد مختلف متفاوت می باشد و بر اساس شرایط فردی و بالینی آن ها یکی از انواع روش های انتخاب می شود. مثل:

• زنانی که امکان بارداری دارند و احتمال این که باردار باشند وجود دارد در صورتی که با خونریزی های غیرطبیعی مواجه شوند برایشان تست حاملگی تحویز می شود
  • آزمایش خون نیز در مواردی که خونریزی های بسیار شدید باشد نیز تجویز می شود
  • آزمایش سونوگرافی برای بررسی های دقیق در بخش های داخل رحمی و لگنی نیز تجویز خواهد شد
کتوسل خفیف ممکن است علائمی به همراه نداشته باشد. مخصوصا اگر این عارضه کمتر از 2 سانتی متر باشد. ولی در موارد شدید تر و بزرگ تر ، بیماران با شکایت موارد مختلفی به متخصص مراجعه می کنند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به خانم دکتر غزاله موسوی زاده  متخصص زنان در غرب تهران با شماره 02144328244 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان خونریزی های غیرطبیعی رحم

روش های درمانی با توجه به عللی که باعث شده است خونریزی غیر طبیعی رحم رخ دهد انتخاب می شود.

برای مثال بر هم خوردگی توزان هورمونی یکی از دلایلی است درمان خاصی ندارد. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که صبوری کنید و از برخی از دارو ها جهت بهبود میزان هورمون ها استفاده شود.

استفاده از ابزار آی یو دی که در داخل رحم قرار می گیرد و با ترشح هورمون هایی در داخل رحم تا حد زیادی از عارضه خونریزی های غیرطبیعی کاهش می دهد.

چکیده مطلب

یکی از مهم ترین توصیه هایی که داریم این است در صورتی که علائم و نشانه های این بیماری را در خود مشاهده می کنید حتما در اولین فرصت به یکی از بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و روند تشخیص و درمان این بیماری را پشت سر بگذارید.

به میزانی که روند تشخیص و درمان خونریزی های غیر طبیعی رحم به موقع انجام شود می توانید از بروز بسیاری از عارضه های منفی و خطرناک پیشگیری کنید.

خوش بختانه بسیاری از بهترین متخصصین زنان و زایمان در مناطق مختلف تهران به ارائه خدمات درمانی می پردازند و در زمینه فعالیت های درمانی موفق ترین پزشکان و متخصصین محسوب می شوند. این امر نشان گر این است که با دسترسی به یکی از بهترین متخصصین زنان می توانید با خیال راحت روند درمان را به دست وی بسپارید و از درمان موفقیت آمیز بیماری های خود یقین داشته باشید.

باتشکر مدیریت سایت دکتر غزاله موسوی زاده بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی