زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از عارضه های شایع عفونی پوستی در میان بسیاری از افراد می باشد. این بیماری معمولا در اثر آمیزش با شریک جنسی آلوده به شخص منتقل می گردد. گاهی این بیماری می تواند از طریق تماس پوستی نیز منتقل شود. بنابراین شدت واگیر این بیماری بسیار بالا بوده و در حال حاضر بسیاری از افراد را درگیر کرده است. برخی از انواع ویروس HPV منجر به بروز انواع سرطان می شود. لذا درمان سریع و زودهنگام زگیل‌های تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی تا زمانی که شما به زگیل‌های تناسلی مبتلا هستید نمی‌توانید با شریک جنسی خود ارتباط جنسی برقرار نمایید زیرا امکان سرایت زگیل ها وجود دارد.بنابراین شناخت روش های درمان، واگیر و پیشگیری از زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

زگیل تناسلی

آیا از عوارض زگیل تناسلی آگاهی دارید؟ خطرات این بیماری سلامت بیمار را تا چه اندازه تهدید می کند؟  تنها نشانه واضح زگیل های تناسلی ، رشد توده هایی در سطح پوست می باشد. این بدان معناست که بیمار زمانی پی به عفونت ناحیه می برد که یکی از زگیل ها را در سطح پوست خود ببیند. این زگیل ها گاهی در داخل ناحیه تناسلی رشد کرده و به سختی تشخیص داده می شوند. در صورتی که فردی مشکوک به این بیماری می باشد، بهتر است که با پزشک مشورت کرده و آزمایشاتی را انجام دهد.

اهمیت درمان زگیل تناسلی

بهتر است تا این زگیل ها هرچه سریع تر درمان شده و از رشد و گسترش آنها پیشگیری کرد. زنان باید در اطراف ناحیه دهانه واژن و کشاله ران خود به دنبال نشانه های این بیماری باشند. مردان نیز باید روی آلت و زیر آن ، بیضه و کشاله ران خود را بررسی کرده تا متوجه این نوع زگیل ها بشوند. در صورتی که رابطه دهانی یا مقعدی با فرد آلوده به ویروس انجام شود، زگیل های تناسلی به ناحیه اطراف دهان و گلو و داخل دهان و مقعد نیز گسترش می یابد.

زگیل-تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی در سایز ها و شکل های مختلفی ایجاد می شوند. علائم معمول زگیل تناسلی به شرح زیر است:

• برآمدگی های کوچکی به طول 2 تا 3 میلی متر که معمولاً رنگ گوشتی داشته و اغلب به صورت خوشه ای به وجود آمده و به شکل گل کلم می باشند
  • .برخی افراد تنها 1 تا 2 زگیل داشته و آنها در ناحیه تناسلی رشد می کنند.
  • بافت این زگیل ها نرم بوده و به راحتی حرکن داده می شوند.
  • در اکثر مواقع این زگیل ها در نواحی مرطوب رشد می کنند مانند واژن ، اطراف واژن و مقعد یا کشاله ران.
  • این زگیل ها معمولاً درد و ناراحتی ای برای فرد به وجود نمی آورند.
  • در موارد نادری این زگیل ها احساس خارش و درد خفیفی داشته و یا خونریزی می کنند. مخصوصاً زمانی که خاریده می شوند.

علت ابتلا به زگیل تناسلی

افرادی که بین 12 تا 35 سال هستند و رابطه جنسی زیادی دارند افرادی هستند که بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین افرادی که مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند و تجربه ی تجاوز جنسی در زندگی خود داشته اند و دارای سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف هستند بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند. همچنین امکان انتقال hpv از مادر بیمار به نوزاد نیز وجود دارد. می توانید در مورد بهداشت بانوان اقدام به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر نمایید.

مبتلایان به ایدز افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و افرادی که به سایر بیماری های STD یا آمیزشی مبتلا هستند مستعد این بیماری هستند.

زگیل تناسلی چه زمانی پس از بیمار شدن ظهور می کند؟

باید توجه داشته باشید که این زگیل ها ممکن است بعد از چندین هفته یا چندین ماه بعد از آلودگی به عفونت، نمایان شوند. فرد در صورتی که رابطه جنسی مشکوکی را تجربه کرده ، باید به طور منظم توسط پزشک چک شود. تمامی زائده های روی پوست نشانه زگیل تناسلی نیستند. آنها می توانند ظهور دیگر بیماری ها در بدن را اعلام کنند. از جمله می توان به بیماری مقاربتی سیفلیس ، هموروئید یا پاپول (نوعی جوش) اشاره کرد. در صورت تردید می توان به پزشک متخصص مراجعه کرد.

درمان-زگیل-تناسلی

شکل ظاهری زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی با زگیل هایی که در دیگر قسمت های بدن بروز می کنند مانند دست ها و پاها، شبیه به هم بوده ولی ماهیت یکسانی ندارند. زگیل تناسلی از ویروس پاپیلوما به وجود آمده و نام دیگر آن HPV (the human papillomavirus) می باشد.

ویروس HPV به دیگر اعضای بدن گسترش یافته ولی در قسمتهایی از پوست که آسیب دیده ، پیش رفت کرده و خود را نشان می دهند. زگیل تناسلی از طریق تماس پوستی به دیگر افراد منتقل می شوند. انواع بسیار مختلفی از بیماری HPV وجود دارد. نوع 6 و 11 این ویروس موجب بروز زگیل در ناحیه تناسلی می شود. نوعی از ویروس HPV هیچ زگیلی ایجاد نکرده و موجب سرطان دهانه رحم می شود. این مورد با تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی قابل تشخیص است. همچنین برای درمان سرطان رحم روش هایی وجود دارد. هرگونه برآمدگی یا جوش قرمزی در ناحه تناسلی نشانه زگیل نبوده و نباید موجب نگرانی شود.

درمان زگیل تناسلی

پس از ابتلا به بیماری HPV معمولا افراد از مراجعه به پزشک امتناع می کنند. اما شروع درمان زود هنگام در این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هیچ گونه روش درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. ولی عفونت ناحیه با کرم و لوسیون های مخصوصی قابل درمان است. از دیگر درمان ها می توان به جراحی، فریز زگیل ها و غیره نام برد. برخی مواقع نیز ویروس به خودی خود بدون درمان خاصی از بین می رود ولی ویروس HPV در بدن فرد باقی مانده و حتی می تواند به افراد دیگر منتقل شود. بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی دوری از روابط جنسی محافظت نشده و پر خطر می باشد. از روش های درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از پماد برای کنترل و درمان بیماری
  • درمان‌های کرایوتراپی یا لیزر
  • سوزاندن با الکتروکوتر
  • عمل جراحی
  • دارو درمانی
  • استفاده از واکسن HPV
واکسن-زگیل-تناسلی

هزینه درمان زگیل تناسلی

هزینه درمان زگیل تناسلی بسته به نوع بیماری، درمان تجویزی و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به جهت اطلاع دقیق از هزینه های درمان HPV باید به متخصص زنان مراجعه شود.

کلام آخر

زگیل تناسلی یکی از بیماری شایع واگیر دار خطرناک در میان زنان و مردان می باشد.پیشگیری از این بیماری و درمان زود هنگام آن به دلیل سرعت واگیر شدید و درمان دشوار آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

دکتر موسوی زاده

دکتر موسوی زاده جراح و متخصص بیماریهای زنان و زایمان فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم دارای گواهی لاپاراسکوپی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، گواهی هیستروسکوپی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، گواهی سونوگرافی دانشگاه علوم پزشکی تهران فلوشیپ نازایی و... آدرس : شهران, شهران جنوبی, نبش قدس, پلاک 12 , طبقه 3, واحد 11 تلفن : 44328244-021