ویروس کرونا

ویروس کرونا نوعی ویروس شایع است که باعث ایجاد عفونت در بینی ، سینوس ها و یا گلو فوقانی شما می شود. بیشتر انواع این ویروس از ویروس های خطرناک نیستند. ولی خانم های باردار بهتر است که از خود در مقابل این نوع از ویروس ها محافظت نمایند و اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا توصیه می شود را حتما رعایت نمایند.

زیرا برخی از انواع این ویروس، جدی هستند و ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشند.

ویروس کرونا در زنان باردار

علائم شایع ویروس کرونا چیست؟

غالبا ویروس کرونا باعث بروز عفونت های تنفسی در سیستم تنفسی مخصوصا سر و بینی می شود. همچنین سرفه و گلو درد از جمله شایع ترین علائم های این بیماری است.

در صورتی که باردار هستید، حتما در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه نمایید.

این ویروس ممکن است انسان و حیوان را آلوده کند. پس از دست زدن و نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنید.

روابط خود را با اطرافیان خود کمی محدود کرده و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنید. مخصوصا اگر فردی که دارای علائم سرماخوردگی است.

زیرا ویروس کرونا همانند ویروس سرماخوردگی شیوع پیدا می کند. از طریق راه هایی مانند سرفه و عطسه آلوده، دست دادن به فرد مبتلا به ویروس و یا خوردن گوشت و شیر آلوده

سایر علائم ویروس کرونا آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و گاهی تب است. گاهی اوقات نمی توان تفاوت این ویروس را با ویروس سرماخوردگی تشخیص داد.

بیشتر بخوانید : سوالات متداول در خصوص کرونا در دوران بارداری

ویروس کرونا چگونه انتقال پیدا می کند؟

ویروس کرونا از طریق راه های تنفسی و قطره های تنفسی انتقال پیدا می کند. به صورتی که هنگامی که فرد مبتلا عطسه، سرفه و یا حتی صحبت می کند قطره های تنفسی در هوا پخش شده و به دلیل سنگین بودن این قطره ها در هوا باقی نمی مانند و بر روی سطوح و یا اشخاصی که در فاصله ی 1 یا 2 متری قرار دارند می نشینند و فرد را آلوده می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که ویروس کرونا می تواند از طریق روش های زیر منتقل شود.

• وقتی در فاصله نزدیک فرد مبتلا مشغول به صحبت کردن با او هستید و یا عطسه و سرفه می کند امکان ابتلا شما بسیار زیاد است.
  • زمانی که دست های شما به واسطه تماس، دست دادن، تماس با اجسام آلوده به ویروس آلوده می شوند و سپس دست خود را به چشم، دهان و بینی می زنیم امکان آلوده شدن و سرایت بیماری وجود دارد.
  • در مورد انتقال ویروس از حیوانات به انسان ها تحقیقات در حال بررسی هستند و تا کنون نتیجه قطعی در مورد امکان سرایت و یا عدم سرایت ویروس کرونا از حیوانات گرفته نشده است. با این حال احتمال انتقال ویروس از حیوانات غیر خانگی وجود دارد.
ویروس کرونا

راه های تشخیص بیماری کرونا

علائم سرماخوردگی به مرور زمان کاهش پیدا کرده و فرد بهبود پیدا می کند. ولی در صورت ادامه دار شدن این علائم بهتر است که به متخصص مراجعه کرده تا آزمایشات تشخیصی انجام دهند.

آزمایشاتی مانند آزمایش خون می تواند در تشخیص این بیماری کمک نماید.

حال اگر این ویروس عفونی به ریه و سیستم تنفسی حمله کند، می تواند باعث ذات الریه شود.مخصوصا افرادی که دارای سیستم ایمنی پایین و یا حساسی هستند مانند افراد مسن، کودکان و زنان باردار باید مراقب خود باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

راه های مقابله با ویروس کرونا

هیچ درمان و واکسن قطعی برای این ویروس ها که تا کنون 7 نوع دیده شده است، وجود ندارد. پس برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید.

• دستان خود را کاملاً با صابون و آب گرم یا با یک ضدعفونی کننده دست بشویید.
  • دست و انگشتان را از چشم ، بینی و دهان دور نگه دارید.
  • از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنید.
  • شما به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می کنید ، عفونت کرونا ویروس را درمان می کنید.
  • استراحت فراوان کنید.
  • مایعات بنوشید.
  • برای رفع گلو درد و تب از دارو استفاده کنید. اما به کودکان یا نوجوانان زیر 19 سال آسپرین ندهید. به جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • یک مرطوب کننده یا دستگاه بخور نیز می تواند به سهولت در تنفس و کاهش گلو درد کمک کند.
  • در مکان های پر جمعیت و بسته حتما از باز گذاشتن در و پنجره غافل نشوید.
  • ماسک بزنید.
  • هنگام عطسه و سرفه، قسمت داخلی آرنج خود را جلوی دهان بگیرید.
  • تا جایی که می توانید در خانه بمانید و از جمع های پر ازدحام و جمعیت پرهیز کنید.

عوارض ویروس کرونا:

بیشتر بیمارانی که به این ویروس مبتلا می شوند بهبود می یابند و از این بین هستند افرادی که دچار عوارض طولانی مدت می شوند. برخی از علائم و عوارض طولانی مدت این بیماری شامل خستگی، احساس ضعف،سرفه، شربان قلب تند، ریزش مو، تنگی نفس و درد قفسه سینه است.

مشکلات در خلق و خوی یکی از عوارض ناشی از کرونا می باشد. محققان دریافته اند که ویروس کرونا بر روی خلق و خوی افراد تاثیر گذار است. این عارضه ممکن است به دلیل تحمل استرس و اضطراب های ناشی از تحمل بیماری باشد.

خانم های عزیزی که در دوران بارداری هستند، باید در صورت مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری به متخصص زنان یا پزشک عمومی مراجعه نمایید تا از بروز عوارض جدی مانند سقط جنین، پیشگیری شود.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی