بارداری چند هفته است؟

بارداری چند هفته است؟ این سوال یکی از مهم ترین سوال هایی است که از سوی زنان باردار مطرح می شود. بسیاری از افراد تصور می کنند که طول مدت بارداری یعنی تعداد هفته ها و ماه هایی که یک زن باردار است در همگان ثابت می باشد. در حالی که این گونه نیست و مدت زمان بارداری در هر زنی با توجه به شرایط جسمانی ای که تجربه می کند متفاوت می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه جزئیاتی مفصل تر در این مورد بپردازیم.

بارداری چند هفته است؟

عوامل مهم در تعیین طول مدت بارداری

از مهم ترین علل و عواملی که سبب می شوند طول مدت بارداری در یک زن طولانی یا کوتاه باشد موارد زیر هستند:

  • بارداری پرخطر: بارداری های چند قلویی از جمله بارداری های پرخطر محسوب می شوند. به دلیل این که زنان شرایط عادی و طبیعی را تجربه نمی کنند در نتیجه مراقبت های بیشتری باید داشته باشند تا بارداری شان به اتمام برسد و زایمان موفقی را پشت سر بگذارند.
  • بارداری چند قلویی: در بارداری های چند قلویی احتمال این که زنان زودتر از موعد و در کمتر از 9 ماه زایمان داشته باشند افزایش می یابد. در زایمان نیز این احتمال وجود دارد که یک جنین از دیگر قل ها زودتر متولد شود.
  • انواع بیماری ها و شرایط نامساعد جسمانی
  • وضعیت سلامت جنین
  • وضعیت سلامت مادر

به همین دلیل هرگز نمی توان یک تاریخ مشخص را برای همه زنان و حتی تاریخ بارداری یک زن را به طور دقیق تعیین نمود.

جهت انجام مشاوره و تعیین جنسیت و زمان تقریبی بارداری فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل شود.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
اطلاعات شما با موفقیت ارسال شد
پیام شما ارسال نشد دوباره تلاش کنید

طول مدت زمان بارداری طبیعی

به طور کلی در وضعیت طبیعی هر زنی به مدت 37 الی 42 هفته باردار است. سپس در فاصله این هفته ها یعنی 37 تا 42 زنان باردار احتمال سررسیدن موعد زایمان شان افزایش می یابد. بنابراین بعد از گذشت هفته 37 ام زنان باید آمادگی زایمان را داشته باشند. علاوه بر آن در طول این مدت باید به نشانه ها و علائم زایمان توجه کنند تا در اسرع وقت به بهترین کلینیک ها و بیمارستان ها مراجعه کنند.

بعد از گذشت هفته 37 ام متخصصن زنان و زایمان توصیه هایی می کند که مهم ترین آن ها:

  • باید مراقبت های بیشتری نسبت به سلامت خود و جنین تان داشته باشید زیرا که در مرحله حساسی قرار گرفته اید.
  • به میزان درد ها و انقباضات رحمی باید توجه بیشتری نشان دهید، زیرا که تمامی این علائم نشان گر این است که آیا به زایمان نزدیک شده اید یا خیر؟ در صورتی که در آستانه انجام زایمان هستید به میزانی که سریع تر به مراکز زایشگاه مراجعه کنید به همان میزان روند انجام اقدامات پزشکی برای شما زودتر و با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.

برای مثال اگر کیسه آب شما در منزل دچار ترکیدگی شده باشد سریعاً باید به بیمارستان مراجعه کنید تا شرایط سخت تری را تجربه نکنید و سلامت شما و جنین تان با خطر روبرو نشده باشد.

زمان زایمان چگونه تعیین می شود؟

به طور کلی زمان تقریبی زایمان و ختم بارداری برحسب تاریخ روز نخست عادت ماهیانه زنان تعیین می گردد. البته سونوگرافی سه ماهه اول بارداری نیز در تعیین روز خاتمه بارداری نیز دخیل است.

باید توجه داشته باشید که تاریخی که براساس این دو معیار برای زایمان و ختم بارداری تان تعیین می شود به طور تقریبی برآورد شده است. به همین دلیل نباید نسبت به آن اطمینان داشته باشید. از سوی دیگر آمار ها نشان می دهد که صرفاً تعداد کمی از جنین ها دقیقاً در همان تاریخی که از سوی متخصصین تعیین گردیده است به دنیا می آیند. زیرا که علل و عوامل مختلفی در تاریخ تولد نوزاد دخیل است.

شماره-تماس-دکتر-غزاله-موسوی-زاده

به طور معمول میان دو تاریخ یعنی روز دقیق زایمان و زمان تقریبی آن یک هفته فاصله زمانی وجود دارد.

برای مثال زنانی که چند قلو باردار هستند احتمال این که دچار زایمان زودرس بشوند بسیار زیاد است. در واقع به زایمانی که قبل از هفته 37 ام باشد زایمان زودرس گفته می شود. به همین دلیل تعیین روز زایمان برای زنان بارداری که چند قلو باردارند دشوار است.

زمان مراجعه به بیمارستان برای زایمان

تاریخ دقیقی که برای مراجعه به بیمارستان برای زایمان مناسب باشد در افراد مختلف متفاوت می باشد. زیرا که زنان شرایط متفاوتی از هم را در دوران بارداری تجربه می کنند و نیز آن که تصمیم زنان در خصوص نوع زایمان از جمله زایمان طبیعی یا زایمان سزارین با هم متفاوت است.

به همین دلیل نمی توان برای همه زنان یک نسخه را تجویز کرد. در نتیجه توصیه می کنیم که زمان مراجعه به زایشگاه را برای خودتان با زمان مراجعه نزدیکان تان حتی خواهر تان یک تاریخ مشخص و یکسان ندانید. زیرا که احتمال دارد شما شرایط متفاوت تری رااز خواهر یا نزدیکان خود تجربه کنید. در نتیجه نیاز است که تصمیماتی بر حسب شرایط شما گرفته شود.

باردای چند هفته است؟

به طور کلی در وضعیت طبیعی در صورتی که زنان تصمیم داشته باشند زایمان سزارین انجام دهند توصیه می شود که زایمان را به هفته های بعد از هفته 39 ام بیندازند. زیرا که در هفته های پایانی منتهی به ختم بارداری جنین روند رشدی را طی می کند و مهارت های بیشتری در مواردی از جمله مکیدن سینه مادران شان کسب می کنند.

برای زایمان طبیعی نیز بعد از گذشت هفته 37 ام باید به انتظار بنشینید تا علائم و نشانه های قطعی انجام زایمان برای شما ظاهر شود تا به بیمارستان مراجعه کنید.

سوالات متداول

کلام آخر

در طول مقاله خواندید که بسیاری از مهم ترین اطلاعاتی که در زمینه تاریخ مراجعه به بیمارستان وجود دارد را در اختیار شما قرار دادیم. علاوه بر آن نیز در خصوص هفته های بارداری و طول مدت زمان بارداری نیز به بحث پرداختیم. بنابراین مشخص گردید که زنان هیچ کدام شرایط مشابهی را تجربه نمی کنند و باید بر اساس تشخیص های پزشک شان اقدامات لازم را در جهت حفظ سلامت خود و جنین شان انجام دهند.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی
فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم

2 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *