لوگو دکتر غزاله موسوی زاده

تب در دوران بارداری

تب همیشه دلیلی برای نگرانی است، اما تب در دوران بارداری می تواند نگران کننده باشد. وقتی باردار هستید، تشخیص اینکه آیا تب دارید یا فقط کمی گرم می‌شوید، دشوار است. مانند بسیاری از مادران باردار، شما ممکن است احساس گرمای بیش از حد داشته باشید، و حتی ممکن است گاه به گاه گرگرفتگی را تجربه کنید، به لطف نوسانات هورمونی و تابش گرمای کودک در هنگام رشد. در این مطلب به اینکه چه چیزی تب در زنان باردار محسوب می شود، چه دارویی می توانید مصرف کنید و اهمیت معاینه با پزشک برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی که ممکن است تب برای شما و جنین در حال رشد شما ایجاد کند، می پردازیم.

علت تب در دوران بارداری چیست؟

آیا تب در بارداری طبیعی است؟

تغییر دمای بدن در دوران بارداری امری شایع و عادی است. در طی بارداری افزایش دمای بدن نیز ممکن است به دلایل زیر صورت گیرد:

•  افزایش متابولیسم
  • سطح بالای هورمون ها مانند پروژسترون
  • افزایش وزن بدن در دوران بارداری و تغذیه ی جنین

این موارد ممکن است باعث افزایش گردش خون محیطی در خانم شده و به افزایش دمای بدن منجر شود. بنابراین ترکیب شدن این موارد نیز باعث می شود تا دمای بدن در محدوده ی طبیعی قرار گیرد.

با این حال افزایش جزئی در دمای بدن جای نگرانی نیست، هر بار که دمای بدن خانم باردار بیشتر از ۳۸ درجه شود باید به متخصص زنان و یا کلنیک های درمانی مراجعه شود.

اگر دمای بدن از ۳۷.۵ درجه سانتیگراد بیشتر باشد، حتی بدون علائم بیماری خاصی مانند آنفولانزا در بارداری یا سرماخوردگی با متخصص زنان خود تماس بگیرید.

علت تب در دوران بارداری چیست؟

همانطور که گفته شد تغییر دمای بدن در دوران بارداری طبیعی است، ولی اگر دمای بدن از محدوده ی مورد نظر عبور کند، شما تب دارید و تب می تواند به دلایل زمینه ای مختلفی رخ دهد.

دلایل شایع تب در این دوران عبارتند از:

• ویروس های تنفسی، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری کروناویروس
  • ذات الریه
  • تورم در لوزه (عفونت گلو)
  • میکروب معده
  • عفونت های کلیوی
  • عفونت گوش
  • مسمومیت غذایی
  • عفونت های تناسلی
  • ویروس شکمی
  • عفونت دستگاه ادراری (از جمله عفونت کلیه)

برخی از فعالیت های بدنی نیز می توانند دمای بدن شما را افزایش دهند. این شامل ورزش کردن در بیرون در روزهای گرم و مرطوب است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که گذراندن زمان زیاد در دوران بارداری در سونا یا جکوزی ممکن است دمای بدن را بیش از حد بالا برده و خطر تولد نوزاد با نقص مادرزادی را افزایش دهد. برای ایمن بودن، بهتر است از این نوع فعالیت ها در دوران بارداری خودداری کنید.

آیا تب در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

چه علائمی معمولا همراه با تب در بارداری دیده می شوند؟

مادران عزیز در زمان بیان تب خود باید هر گونه علائمی را که دارند به پزشک خود توضیح دهند تا درمان های بهتری در نظر گرفته شود برخی از علائمی که به همراه تب مشاهده می شود عبارتند از :

• کمر درد
  • لرز
  • درد شکم
  • احساس گرما و سرخ شدن
  • دردهای عضلانی
  • تعریق
  • از دست دادن اشتها
  • کم آبی بدن
  • ضعف

برخی از دلایل دیگر بروز تب در بارداری مسمومیت های غذایی است که علائمی چون درد شکم، حالت تهوع و استفراغ دارد. اسهال و استفراغ در دوران بارداری مشکل ساز هستند، زیرا می توانند باعث کم آبی بدن، انقباضات و زایمان زودرس شوند. در صورت دیدن چنین علائمی در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

آیا تب در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

تب در دوران بارداری  به ویژه در سه ماهه اول بارداری، ممکن است برای کودک شما مشکلاتی ایجاد کند. دمای بالاتر از 103 فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) در سه ماهه اول نیز ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

• اختلال طیف اوتیسم (تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است)
  • شکاف لب و شکاف کام
  • نقایص مادرزادی قلب
  • سقط جنین

داشتن تب در اواخر بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از تب این است که اقداماتی را انجام دهید تا بیمار نشوید. حتما دست های خود را مرتب بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید، از افراد بیمار دوری کنید، غذاهای سالم بخورید و خواب کافی داشته باشید.

برای کاهش تب در بارداری چه کنیم؟

اولین کار به محض اینکه احساس کردید تب دارید، مراجعه به پزشک متخصص زنان در غرب تهران است. می توانید از استامینوفن برای کاهش تب خود استفاده کنید. در دوران بارداری از مصرف آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک شما توصیه شده باشد.

چند نکته دیگر برای درمان تب در دوران بارداری:

• یک حمام یا دوش ولرم بگیرید.
  • برای خنک شدن و جلوگیری از کم آبی مقدار زیادی آب و سایر نوشیدنی های مفید خنک بنوشید.
  • لباس های رنگ روشن بپوشید.

اگر تب شما علل زمینه ای داشته باشد مانند انواع عفونت ها، در درجه ای اول حتما باید درمان شوید. توجه داشته باشید در این دوران سر خود از داروهای گیاهی برای کاهش تب استفاده نکنید بعضی از داروهای گیاهی عوارض بدی را در این دوران به همراه دارند و حتی سبب سقط جنین می شوند.

اگر تب خود به خود کاهش یافت چه کاری باید انجام داد؟

حتی اگر خانم باردار احساس می کند که تب کاهش یافته است، بهتر است که برای بررسی بیشتر به متخصص زنان خود مراجعه نماید تا علت تب بررسی شود.

برای جلوگیری از تب در بارداری چه کنیم؟

با شستن مرتب دست ها، اجتناب از افراد بیمار و تزریق واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری کنید. ابتلا به آنفولانزا نه تنها می‌تواند باعث ایجاد تب شود، بلکه می‌تواند به طور بالقوه منجر به عوارض دیگری نیز شود. سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، با خوردن غذاهای سالم و مفید و همچنین خواب کافی.

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی