مصرف الکل در بارداری

کارشناسان میزان ایمن مصرف الکل را نمی توانند تخمین بزنند بنابراین بهترین و ایمن ترین راه خودداری از مصرف الکل در نه ماه بارداری است. ولی در صورتی که فرد نداند که باردار است و الکل مصرف کند ( این مورد در هفته های اول بارداری رخ می دهد) چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه مقاله با ما باشید.

دکتر غزاله موسوی زاده متخصص زنان در این مقاله به توضیح تاثیر استفاده از الکل بر جنین در دوران بارداری می پردازد. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144328244 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

 

مصرف الکل در بارداری خطرناک است؟

اگر فرد باردار است و یا قصد بارداری دارد نباید از نوشیدنی های الکلی استفاده کند. مصرف الکل عوارض جبران ناپذیری را می تواند برای جنین به وجود آورد. در حقیقت مصرف الکل در بارداری می تواند ضررهای بلند مدتی برای جنین به وجود آورد و هرچه مقدار مصرف نوشیدنی های الکلی افزایش یابد، احتمال بروز مشکلات بیشتر می شود.

مصرف الکل در بارداری

الکل چگونه بر جنین تاثیر می گذارد؟

زمانی که الکل مصرف می شود، این ماده از راه خون مادر به جفت انتقال می یابد و از جفت به جنین منتقل می شود. کبد جنین یکی از آخرین ارگان هایی است که در جنین تکامل می یابد و تا مراحل انتهایی بارداری در حال رشد است. جنین نمی تواند الکل را پردازش کند و مصرف بیش از حد الکل می تواند تاثیرات مخربی بر روند رشد و تکامل جنین بگذارد.

مصرف الکل مخصوصاً در سه ماهه اول بارداری احتمال سقط جنین، زایمان زود رس و وزن پایین نوزاد هنگام تولد را بالا می برد. مصرف الکل بعد از سه ماهه اول بارداری می تواند بعد از تولد بر نوزاد اثرات مخربی بگذارد. احتمال بروز این مشکلات با نوشیدن بیشتر الکل افزایش می یابد. از جمله مشکلات و عوارضی که نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری اشاره کرد.

مصرف بیش از حد الکل در طول بارداری می تواند مشکل جدی و شدیدی به اسم سندرم جنینی الکل را برای جنین به وجود بیاورد. کودکانی که به این سندرم مبتلا هستند مشکلات زیر را تجربه می کنند:

–           رشد ضعیف

–           وجود ناهنجاری هایی در صورت

–           مشکلات یادگیری و رفتاری

نوشیدن بیش از حد الکل و حتی نوشیدن مقدار زیادی الکل به دفعات کم می تواند این مشکل را ایجاد کند. البته احتمال بروز این سندرم با نوشیدن بیشتر الکل افزایش می یابد.

در برخی شرایط که زن باردار به مصرف الکل اعتیاد دارد باید قبل از اقدام برای بارداری این مشکل برطرف گردد و مصرف الکل قطع شود. سپس برای بارداری اقدام گردد.

نتیجه گیری

مصرف الکل در بارداری می تواند ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد و هم برای مادر و هم برای جنین عوارض شدیدی دارد. در صورتی که در هفته های اول بارداری و ناخواسته الکل مصرف شود باید به پزشک اطلاع داده شود و همچنین مصرف الکل قطع گردد.

منبع : https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/alcohol-medicines-drugs-pregnant/

تهوع و استفراغ بارداری

گرفتگی عضلات در بارداری

علل مختلف دل درد در بارداری

دکتر غزاله موسوی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی
فلوشیپ نازایی از پژوهشکده علمی صارم

3 Responses
  1. سلام خانم دکتر من هفته های اول بارداریم هست و نفهمیدم مشروب خوردم آیا چ ضرر هایی میتونه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *